De digitale heruitvinding van ATAG

We love cooks!

Ooit was het Nederlandse ATAG niet meer dan een fabrikant die kooktoestellen verkocht. ATAG was een corporate en industrieel apparatenmerk.

Maar die tijd ligt ver achter ons.

Het draait namelijk niet om het apparaat. Over hoeveel kookzones een kookplaat beschikt of welke ovenfuncties een oven heeft, boeit niet. Althans, niet voor de gepassioneerde thuiskok die er gewoonweg zeker van wilt zijn dat hij met de meest performante toestellen kookt, omdat alleen die toestellen zijn talent naar een hoger niveau brengen. En ja, daar wilt hij best voor betalen.

De focus ligt op het gebruik. Voortaan denkt, ontwerpt en verkoopt ATAG vanuit zijn doelgroep. Want: we love cooks! Een slagzin die ATAG uit al z’n poriën ademt en waar het een volledig universum rond creëerde. Die strategie en nieuwe brand identity maken van ATAG een kookmerk: een merk waar gepassioneerde koks naar vragen.

Advertising agency 10 is verantwoordelijk voor deze herpositionering. Marbles nam de digitale extensie voor zijn rekening.

ATAG Case 1

De uitdaging

ATAG is een kookmerk met een lange geschiedenis. Met een enorm gamma en meerdere productlijnen. En met heldere doelen:

  • Productaanbod tonen en online verkopen
  • De thuiskok aanspreken en aanzetten tot actie
  • Premium merk in de markt zetten

Omdat ieder doel zo specifiek is, ontwikkelde Marbles 3 verschillende sites.

ATAG-Case-2
  • 3 sites met een verschillend cms afgestemd op de behoefte en het doel van ATAG
  • 3 uitvoerige denkoefeningen met de bevlogen thuiskok en de toekomstplannen van ATAG in het achterhoofd
  • 3 gedetailleerde wireframes
  • 3 designs die verlekkeren

Looptijd sinds augustus 2014.

ATAG Case 3

De uitvoering

ATAG focust op de kok voor wie koken meer is dan een noodzaak, mensen voor wie koken een hobby is, een uitdaging, een deel van hun leven. Het ontwerp van de sites moest deze strategie in één oogopslag ondersteunen. Denk niet technisch, maar lekker, vol van smaak, lifestyle en hip. De hobbychef visueel meteen aanspreken, in de juiste sfeer brengen. In no time het kookpunt bereiken.

DOEL 1: ATAG Cook!shop

ATAG wil inspireren en goesting geven om te koken en riep daarvoor de Cook!shop in het leven. De Cook!shop is een levendige keuken in een aantal geselecteerde keukenwinkels in Nederland waar ATAG workshops organiseert en waar de thuiskok de toestellen echt beleeft.

Daarnaast is de Cook!shop ook een website.

Die bouwden we in 2 fases, omdat ATAG snel nood had aan een overzicht van de producten en de dealers. Daarna volgde de webshop.

Design

Het productoverzicht is opgedeeld in 4 categorieën, maar ook in 3 soorten koks: de social cook voor wie koken een feest is, de semi pro cook voor wie koken een uitdaging is en de fun cook die puur voor z’n plezier kookt.

Waarom? Iedere kok heeft een andere behoefte. De beschrijving van ieder product is dan ook gebaseerd op het gebruik, de beleving. Uniek voor een kookmerk.

Uitzonderlijk zijn ook de beelden. Je ziet hobbychefs die een heerlijke wok bereiden en verse groentjes snijden. Geen steriele productshots, maar smeuïge beelden die prikkelen en inspireren.

Een aantal producten zijn gekoppeld aan recepten.

En nogmaals: omdat het niet over het apparaat gaat, maar over kookplezier.

Technologie

Omdat de website in twee fases gebouwd werd, er een shop en dealernetwerk aan hangt en er in de toekomst wellicht nog meer functies uitrollen, bouwden we de Cook!shop in Drupal. Het meest uitgebreide cms waar alles mee mogelijk is.

De klant beheert zelf zijn productaanbod, de dealers en de bestellingen.

ATAG Case Marbles
DOEL 2: Doe de test; wat voor kok ben jij?

Voor ATAG zijn het niet de apparaten die centraal staan, maar de thuiskok en zijn beleving. Om zijn behoefte te meten, creëerde ATAG de test: wat voor kok ben jij?

Marbles ontwikkelde een rechttoe rechtaan interactieve website met 8 vragen, telkens 3 keuzeantwoorden en een duidelijk resultaat. Vanuit dat resultaat ontdekt de hobbykok ‘zijn’ producten in de Cook!shop. De twee sites zijn dus aan elkaar gelinkt en ook het design is op elkaar afgestemd.

Van 1 januari tot 29 juni 2015 werden er 845 tests afgerond. De grote meerderheid is een social cook.

ATAG Case Marbles10
DOEL 3: MAGNA, the beauty of cooking

MAGNA is de premium lijn van ATAG, de crème de la crème, een droom voor de bezielde hobbychef. Daarnaast is MAGNA de grootste productlancering in de geschiedenis van ATAG.

Reden genoeg om voor MAGNA een aparte state-of-the-art campagnesite op te zetten.

MAGNA is geen typische website. Op de homepagina staat er bovenaan geen navigatiemenu, zelfs geen logo en ook een productoverzicht ontbreekt. Het is de bedoeling dat de bezoeker zich laat onderdompelen en de producten van MAGNA ‘in een omgeving’ ontdekt.

Marbles bouwde deze site in slechts 10 dagen: van design tot ontwikkeling en oplevering. Jawel, wij zetten vaart achter campagnes die plots snel gelanceerd moeten worden, ook al vallen die binnen een meerjarenproject. Dat noemen wij service.

PS: Ondertussen veranderde ATAG zijn site en staat dit project niet meer online. 

Like what you see? Share your love.

Pieter

Hoe scherp staat jouw merk?

Ik help je dat te ontdekken. Contacteer me.

Dit kan je ook wel interesseren

De onepager van Stichting Conservatorium

Intensieve samenwerking met zicht op Europa

Wat we doen

Hoe je bezoekers met tekst overtuigt