Wat is jouw budget?

Lap, daar heb je die account managers weer met hun vragen over budget! Word je hier stapelzot van? Denk je ‘die gaan mij weer in ‘t zak willen zetten’?

We begrijpen dit gevoel en we zijn het er helemaal mee eens dat er leukere zaken zijn om over te praten. Maar bedenk eerst en vooral dit: wanneer je investeert in marketing draait het om wat die investering waard is. Maak geen budget vrij om uitsluitend facturen te betalen, maar maak budget vrij omdat je gelooft dat deze inspanningen een meerwaarde zullen realiseren voor je bedrijf.

Eens je hiervan overtuigd bent en een budget bepaald hebt, kan je je nog de vraag stellen: en waarom moet ik dit vertellen?

Wel er zijn 5 redenen waarom transparant zijn over je budget, ook al is het nog maar een ruwe schatting, een wereld van verschil maakt:

  • Pas dan word je serieus genomen. Echte beslissingsnemers hebben een budget. Punt. Dit cijfer of een schatting niet kennen, of doen alsof, doet vermoeden dat je taken uitvoert voor iemand die boven je staat. Laat je autoriteit dus gelden en er zal van jou passeren of bedriegen geen sprake zijn. Integendeel zelfs!
  • Het bewijst dat je je huiswerk deed. Door een budget in gedachten te hebben, hebben wij een idee van wat jij zoekt en overtuig je ons ervan dat je min of meer weet wat onze diensten waard zijn. Je maakt duidelijk dat je een ervaren zakenman/vrouw bent en van aanpakken weet.
  • Je laat zien dat je vertrouwen hebt. Zeggen dat je geen budget hebt, staat gelijk aan ‘Ik vertrouw je niet’. Niet eerlijk zijn over je financiële middelen tijdens het eerste gesprek betekent een valse start voor het verdere verloop van het project. Laat dus meteen weten wat je budget is. Of geef een minimum en maximum budget als je je daar beter bij voelt. Ook goed!
  • Je toont respect door geen kostbare tijd te verspillen. Niet die van jou en niet die van ons. Als je ons kennismakend gesprek alleen gebruikt om research te doen naar onze diensten en knowhow, geef dat dan ook toe. Wees open over je doelstellingen, dan kunnen wij ook veel eerlijker en behulpzaam zijn.
  • Het sluit ongeschikte zakenpartners uit. Zakendoen, doe je niet alleen. Zowel jij als wij moeten er volledig voor willen gaan. Als dat niet zou gaan, omdat het budget dat niet toelaat, is iedereen erbij gebaat om dat zo snel mogelijk te weten. Dan kunnen we veel sneller verder naar de volgende stap.

Dus, de volgende keer dat we naar je budget vragen gewoon meteen vertellen. Het bespaart tijd en het draagt bij aan een duurzame samenwerking.

Voor dit artikel vonden we inspiratie bij Joey Sargent.