Employer branding

Bij Marbles zijn we niet vies van een revolutionair stukje employer branding. Sommigen vinden ons gek, anderen gestoord en nog anderen zijn dan weer geïnteresseerd in wat we tot dusver geleerd hebben. In welk team zit jij?

Neem contact op

Geluk op de werkvloer (en ver, ver daarbuiten)

Employer branding? Nee, da’s niet je werknemers in brand steken. Wél gebrand zijn op geluk in je team. En da’s belangrijk. Wanneer iedereen gelukkig is, zich op zijn of haar gemak voelt en zichzelf ten volle kan ontplooien, dan weet je dat je als organisatie goed bezig bent. En dat geluk laat je team ook zien aan de buitenwereld.

Dat gelukkige werknemers je terugbetalen met 100% inzet, da’s echt geen hogere wiskunde. Het is een verhaal van verantwoordelijkheid, vrijheid en een knetterend teamgevoel. En ja, dat gaat écht wel verder dan 1x per jaar donuts trakteren bij de koffie.

Bij Marbles hebben we van employer branding ons stokpaardje gemaakt. Waarom? Omdat het belang van geluk verweven zit in onze manier van werken. Zelfs onze purpose zegt het: we willen geluk creëren.

Screenshot 2020 11 13 at 14 03 45

Onbeperkt verlof. Wacht, gulle meent da?’

In oktober 2016 wisten we even niet wat ons overkwam. Telefoons stonden roodgloeiend, de ping’ van onze mailbox werd door de vele berichten een lange, doorlopende toon en ons netwerk was op een dag tijd al een paar honderd journalisten rijker. Waarom? We hadden net onze onbeperkte verlofregeling aangekondigd. Gewoon stoppen met verlofdagen tellen dus.

Ook de reacties konden tellen. Wat? Dat kan nooit’, Da’s vragen om problemen’ en dan werkt daar nooit meer iemand’ zijn maar enkelen van de reacties. Iets met hoge bomen en veel wind. Marbles’ Onbeperkt Verlof had haar entree duidelijk niet gemist.

Ferrevakantie

We waren toch al geen fans van verlofdagen tellen. Wie wél eigenlijk?

We maakten wel dankbaar gebruik van onze 15 minutes of fame om deze beslissing te verduidelijken. Kort gezegd: we vonden een verlofbeperking achterhaald, onzinnig en niet logisch. Soms heb je gewoon verlof nodig, een time-out om productief te blijven, eigenlijk. Als je team daar oké mee is, en er verder geen reden is om het niet te doen, waarom zou je dan vasthouden aan een vooraf bepaald maximaal aantal dagen?

Vier jaar later kunnen we deze beslissing gerust een succes noemen. Iedereen neemt een break wanneer nodig, werkt graag en hard on the job, of combineert werk en plezier door een weekje vanuit het buitenland te werken. Overdag knallen voor onze klanten en s avonds met een mojito op het strand? Zalig! Het feit dat we überhaupt geen baas hadden om toestemming aan te vragen hielp ook wel wat.

Jamie templeton 6g Qj P Gx1u Qw unsplash

Zelfsturende teams

Inderdaad, dat heb je goed gelezen. Sinds een dik jaar werken we bij Marbles zelfsturend. Dat betekent dat we elke beslissing samen nemen, als team. We vragen geen toestemming, maar vertrouwen. We voeren geen onderhandelingen, maar gesprekken. We luisteren naar elkaar en nemen advies ter harte.

En dat zelfsturen? Dat gaat best ver. We hebben allemaal een zegje in de stappen die we als Marbles zetten. De tools en programma’s die we gebruiken, de collega’s die we aannemen of laten gaan, waar en hoe we onze teamuitjes organiseren. Is dat altijd makkelijk? Zeker niet, maar het is het wel waard.

De lessen die we inmiddels geleerd hebben spelen een belangrijke rol in de employer branding-trajecten die we voor klanten ontwikkelen. Wie weet, straks ook die van jou?

Screenshot 2020 11 13 at 14 11 18

Wat doet employer branding voor jou?

Icon juistemensen 2x

De beste mensen

Met een goeie employer branding-strategie verleg je de focus naar het in de markt zetten van je organisatie als merk, en zorg je voor een goede reputatie als werkgever. Zo bereik je de juiste doelgroep, en vinden nieuwe (en kwalitatieve) sollicitanten je steeds sneller.

Icon sterkmerk 2x

Het beste merk

Een organisatie die zich inzet voor iedereen op de werkvloer? Die valt op, ook bij wie niet actief op zoek is naar een job. Denk aan potentiële klanten, nieuwe opdrachtgevers en bedrijven waar je graag mee samen wil werken.

Icon overdetong 2x

Het beste verhaal

We beloven je: toffe employer branding gaat razendsnel de digitale én echte tongen over. Je sociale media-kanalen staan bol van de positieve content en dito positieve commentaren.

Icon geluk 2x

Het beste gevoel

Extralegale voordelen en salarissen zijn belangrijke factoren voor werknemersgeluk. Maar dat speciale, fijne gevoel dat er heerst bij jou op de werkvloer? Da’s niet snel te evenaren.

En nu? Rendez-vous chez nous!