Marbles Technopolis

Technopolis: bezoekers dicht(er) bij wetenschap en technologie brengen

Moeten we Technopolis nog voorstellen? Allez, oké dan. Technopolis is het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie in Mechelen. Ze willen in eerste plaats informeren — maar nog liever fascineren. Maar… ze wilden meer (bezoekers).
Wat we doen
Marketingdoelstellingen bereiken via samenhangende communicatiestrategieën
Sector
Doe-centrum voor wetenschap en technologie
Competenties
concept — design — development — online advertising — social media

Technopolis gaat elke dag opnieuw in dialoog met de bezoeker, door vragen te stellen en aan te sporen om na te denken. Zo tonen ze aan dat wetenschap en technologie relevant én belangrijk is in ons dagelijkse leven.

Er was eens een briefing…

In 2014 kwam Technopolis naar Marbles. Met één ‘simpele’ vraag. Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website met een maximum aan interactiviteit aanleveren.

“Ja, zenne”, zeiden we enthousiast. En zo geschiedde: een mooie samenwerking werd geboren.

Mockupsitemobile Cropped

CONCEPT

… die uitgroeide tot een overzichtelijke website…

De grootste uitdaging? Het aanbod van Technopolis op een duidelijke, intuïtieve én aantrekkelijke manier structureren.

Dit was dan ook ons beginpunt: erkennen dat we te maken hebben met verschillende doelgroepen: scholen, bezoekers en bedrijven.

Vanaf de doelgroep(en) transparant werd(en), gingen we van start. We bouwden de bestaande website om tot een nieuw platform, waarop het zo eenvoudig mogelijk moest zijn om je weg te vinden.

Beleving staat tenslotte centraal in de website. Want, hé: dat is waar het bij Technopolis om draait. Nietwaar?

… die nooit afgeraakte (en da’s goed!).

Maak je geen zorgen. De eerste nieuwe website ging wel degelijk online in 2015, hoor. Maar hij zal gewoon nooit écht af zijn.

En dat zal ook nooit gebeuren.

Het is tenslotte essentieel om constant te analyseren en bij te sturen. Het helpt je om dichter bij je doelgroep te komen én om meer klantinzichten te verzamelen.

Dus, neen: de website zal nooit af-af zijn. Maar hij wordt wel beter en beter. Elke dag opnieuw!

DESIGN & DEVELOPMENT

Onze basis? Een ijzersterke strategie…

Elk van onze acties is gericht op hetzelfde doel: minstens 300.000 bezoekers naar Technopolis krijgen. Elk jaar opnieuw. Wat we daar zoal voor doen? We vertellen het je graag.

Een sexy SEO- en SEA-analyse

Seo3

Vanaf de vernieuwde website online stond, werd het ons al snel duidelijk. Er moest nieuwe en meer onderbouwde content verschijnen. Dat deden we natuurlijk niet zomaar, op de wilden boef.

Hoe we dat dan wel deden? We voerden een uitgebreide keywordanalyse uit die zowel praktisch was voor onze SEO- als onze SEA-activiteiten.

We herschreven de content op de website. We stelden Search advertenties, Display Ads en social advertenties op.

Daarnaast schreven we landingspagina’s en integreerden we een slimme blogmodule: zo bereikten we onze bezoekers ook op organische wijze. Denk aan artikels rond keywords wat te doen vandaag’, uitstap met kinderen’ en wetenschap en techniek’. 

Een prachtige proefjesdatabase

Proefjes

Content is belangrijk. Maar het is niet alles. Daarom wilden we verder denken. Wat zou onze bezoekers nog meer kunnen overtuigen om Technopolis een bezoekje te brengen?

Ah… onze prachtige proefjesdatabase, natuurlijk! We voegden deze fijne optie toe in 2016, om mensen nog meer te overtuigen van het plezier dat technologie en wetenschap met zich meebrengt.

Zo brachten we Technopolis tot in de woonkamer van elke websitebezoeker.

Een straffe strategie voor e-mailmarketing

Stappen

In 2016 leverden we bovendien ook een volledig uitgedachte e-mailstrategie aan. Waarom? Meer engagement en conversie bekomen, natuurlijk!

We stelden specifieke doelstellingen op. We bepaalden wat we gingen vertellen. We richtten Mailchimp van A tot Z in — en ontwikkelden aantrekkelijke templates. Vervolgens verzorgden we een interessante opleiding Mailchimp, zodat de interne medewerkers van Technopolis dit verder konden opnemen.

Want je weet het… geef een mens een mail, en hij/​zij is even zoet. Léér een mens mailen — en hij/​zij is voor een leven gesteld!

Machtige marketingacties

Onze marketingacties waren gericht op hetzelfde doel: die 300.000 bezoekers activeren. En zowel voor kinderen, ouders, grootouders als scholen, is het jaar opgedeeld in twee belangrijke periodes: school en vakantie. Dit onderscheid maakten we dan ook in onze communicatie.

Tijdens de vakantieperiode lanceerden we grootschalige campagnes met als doel awareness te creëren en zo bezoekers naar Technopolis te krijgen. 

Denk bijvoorbeeld aan onze veelbesproken zomercampagne, waarbij de temperatuur buiten ook meteen de korting van de dag was! 

Tijdens de schoolperiode baseerden we ons voornamelijk op de activiteiten die Technopolis aanbiedt: kinderlezingen, schoolbezoeken, speciale tentoonstellingen, enzovoort. 

We stelden een leerrijk contentplan op om op de sociale mediakanalen te verspreiden — en vulden dit aan met leuke wedstrijden en acties om ook online interactie te verkrijgen.

… met één hoofddoel: blijven bijleren en optimaliseren.

Ahja, want als je je marketingdoelstellingen wil bereiken, moet je meten, meten en nog eens meten. Enkel door te experimenteren, kan je jezelf verbeteren en effectieve resultaten behalen.

En weet je wat? Onze aanpak werkte! In 2017 kwamen er meer dan 300.000 bezoekers naar Technopolis! Maar daar stopten we natuurlijk niet… oh, nee.

We wilden meer. Veel meer.

STRATEGIE & ONLINE ADVERTISING

Elke (nieuwe) actie was op maat van Technopolis…

Logisch, nietwaar? We keken elke dag opnieuw naar de noden en behoeften van Technopolis en bedachten oplossingen die naadloos aansloten op hun identiteit.

Altijd uniek. Altijd ABnormaal goed A/B-getest - en altijd voorzien van interessante opleidingen om de competenties van het Technopolis marketingteam te versterken.

Het aparte platform voor de STEM-dagen

Stem1

In 2017 kregen we opnieuw een interessant project: het optimaliseren van het platform voor de STEM-dagen. Tijdens deze dagen reikt Technopolis heel wat nieuwe ideeën en werkvormen aan leerkrachten aan, om zo onderwijs blijvend te optimaliseren.

Een bijzonder populair concept, waardoor het (niet zo populaire) platform dringend verbeterd moest worden.

Daarom bouwden we een volledig nieuw platform waar leerkrachten zich op een vlotte en aangename manier konden inschrijven voor de workshops. Als tof extraatje voegden we ook de optie toe om je reservaties en planning te managen.

De nieuwe website voor STEM-academie

Stem2

Aansluitend op de STEM-dagen, bouwden we in datzelfde jaar ook de website van STEM-academie. Weliswaar niet van Technopolis zelf, maar ze hebben wel een driejarig contract met de Vlaamse Overheid om de lead te nemen in dit project!

Het resultaat? Een speelse en warme website waarop je alle Vlaamse STEM-activiteiten kan terugvinden.

Banner1

… en altijd met oog op de toekomst.

Want de online wereld evolueert razendsnel. Daarom houden we altijd één oog op de toekomst. Om zo snel te kunnen schakelen. Mee te zijn met de nieuwste online trends. Enkele voorbeelden? Graag.

Zo lanceerden we onlangs onze nieuwste mobiele optimalisatie, gezien het leeuwendeel van de bezoekers mobiel langskomt. Zo garanderen we gebruiksvriendelijkheid via elk toestel!

En, natuurlijk, onze nieuwste video-integratie. Er zal tenslotte steeds meer met video gewerkt worden in de toekomst, da’s een evidentie. En in plaats van tegen plafonds aan te lopen, besloten we om deze ‘flaw’ in de website gewoon proactief in orde te brengen. Voor alle zekerheid, hé.

We gingen aan de slag met één vraag…

… maar kwamen met ontelbaar veel antwoorden. Want de site die we in 2014 moesten bouwen? Die wordt blijvend aangepast - en evolueert nog elke dag.

Elke dag opnieuw stemmen we onze strategische keuzes af op al onze vorige acties. En elke dag opnieuw bedenken we nieuwigheden om de toekomst een stapje voor te zijn.

En die toekomst? Die ziet er rooskleurig uit.

Want, ja. ‘Gewoon’ een site bouwen? Dat is slechts het begin van een online verhaal. Een site is, net zoals de organisatie zelf, voortdurend in beweging.

Daarom zijn er steeds andere vernieuwingen nodig. Andere tools, andere snufjes om mee uit te pakken.

En vandaag? Vandaag zijn we volop aan het bouwen aan… iets gloednieuws. Hou dus zeker onze site (én die van Technopolis!) in de gaten!

Loadermarbles