Sprintr

SPRINTR: de vernieuwende speler in de koeriermarkt

Enkele ondernemers met ervaring in de sprintermarkt wilden een slimme oplossing bieden voor het alsmaar groter wordende mobiliteits-, milieu- en efficiëntie probleem. Benieuwd hoe wij dit ​‘sprinternieuwe’ merk in de markt zetten?
Wat we doen
We zetten SPRINTR in de markt als sterk merk
Sector
Koeriersector
Competenties
content marketing — copywriting — design — identiteit — strategie

Er was eens een briefing… 

Onze klant zag een nieuwe opportuniteit in de markt: de ‘lege kilometers’ die sprinters moeten rijden, tegengaan. Want te vaak rijden chauffeurs na een opdracht met een ‘leeg’ voertuig terug. Door sprinters en hun klanten te verenigen binnen één en hetzelfde platform, kunnen koeriers een nieuwe opdracht accepteren nog voor ze op hun eindbestemming aankomen. De klant klopte bij ons aan om dit nieuwe merk in de markt te zetten. Met plezier raceten we samen door dit avontuur.

Oprichters Sprintr

BRIEFING

… die uitgroeide tot een duidelijke bedrijfsidentiteit… 

Om een sterk merk te lanceren, is het nodig om eerst de bedrijfsidentiteit te creëren. Want: geen duidelijke identiteit, geen sterk merk. Eerste stap: een doordachte omschrijving van het merk waarin de missie en visie van SPRINTR bepaald en neergeschreven werd.

Daaruit vloeide een gloednieuwe naam: SPRINTR. Het is een allesomvattende term die meteen zegt wat het bedrijf doet. We kozen bewust voor hoofdletters om de term extra kracht bij te zetten.

Na brainstorms, creatieve sessies en denkoefeningen kwam SPRINTR ook visueel tot leven. Met de opgestelde huisstijlgids straalt SPRINTR ook echt zijn bedrijfsimago uit. Het werd duidelijk: SPRINTR was nu echt geboren.

Moodboard Sprintr

IDENTITEIT

… een sterke strategie…

SPRINTR kreeg een duidelijke identiteit en persoonlijkheid. Wat daarop volgde, was het ontwikkelen van een onderbouwde sprintergie. Euh strategie. Maar... hoe begin je daaraan? Wanneer je een strategie opstelt, is het belangrijk om eerst de missie en visie duidelijk in kaart te brengen: wie is SPRINTR, waar wil het bedrijf naartoe en wat zijn de belangrijkste doelstellingen? We formuleerden vier doelen:

  • Naamsbekendheid opbouwen;
  • Pionier worden in de koeriersector;
  • Registraties opbouwen;
  • Zelfstandige koeriers aantrekken bij het koeriersnetwerk van SPRINTR.
Strategiestappenpsd

Maar dan. De vraag van vandaag (allé ja, van een tijdje geleden eigenlijk): hoe en met welke boodschap kunnen we bovenstaande doelen bereiken? Daarvoor is het nodig om inzichten te verwerven in de doelgroep (opgesplitst in bedrijven en particulieren). Deze doelgroep boekt sprinters op basis van een nood (vaak in de vorm van een dringende, delicate of waardevolle zending waarvoor de persoon in kwestie een geschikte partner zoekt). In al onze communicatie staat deze nood of behoefte centraal.

Om de boodschap over te brengen, creëerden we een 360° marketingstrategie: een combinatie van on- en offline media die we als samenhangend geheel inzetten. De strategie is gebaseerd op vier fases. Elke fase op zich draagt bij tot de doelstelling van SPRINTR. De fases zijn:

  • reach (bereik genereren);
  • act (potentiële klanten en sprinters aantrekken);
  • convert (potentiële klanten of leads omzetten in klanten);
  • engage (klanten omzetten in trouwe klanten en ambassadeurs).

STRATEGIE

… en een originele (content) creatie.

Binnen de reach fase informeerden we de doelgroep. Wie is SPRINTR? Wat heeft deze koerierdienst mij te bieden en waarom zou ik er gebruik van moeten maken? Deze boodschap verspreiden we via video, foto advertenties, dynamische display banners en advertenties op sociale media en in de vorm van display ads.

Alle kanalen stemden we af op de doelgroep. We organiseerden een fotoshoot zodat we voldoende beeldmateriaal verzamelden om onze communicatieboodschap kracht bij te zetten. Daarnaast zetten we ook printadvertenties in om zo alle segmenten van onze doelgroep te bereiken. Alle media apart passen binnen het grotere geheel en gaan uit van dezelfde boodschap. Coherentie is van essentieel belang voor het slagen van een 360° marketingcampagne.

Kilometersimulator 1

In de act fase zetten we in op de voordelen van SPRINTR (kostenvoordeel, tijdswinst, professionalisme, gemak en efficiëntie). Via een doordachte retargeting- en SEA campagne slaagden we erin om kwalitatieve leads (potentiële klanten) aan te trekken.

Door middel van een kilometersimulator kon de doelgroep zijn of haar prijsvoordeel berekenen. Zo wisten we de doelgroep te engageren om zich te registreren bij SPRINTR.

Die potentiële klanten moeten in de convert fase een laatste push krijgen om zich aan te sluiten bij SPRINTR. En wat werkt er beter dan… juist ja. Korting! Via een retargetingcampagne met promocode haalden we de laatste twijfelaars over de meet om zich te registreren.

Screen Shot 2018 05 08 At 20 13 00

In de laatste fase willen we de bestaande klanten tevreden en geëngageerd houden. Je wil vast weten hoe. Dat vertellen we je graag! We pakten dit aan via up-sell en cross-sell campagnes. Hoe zorg je ervoor dat mensen je dienst opnieuw gebruiken? Hier zijn we weer: (prijs)beloningen. Aan de hand van een bonussysteem worden trouwe klanten beloond voor terugkerende bestellingen. 

ADVERTISING & DESIGN

Let’s evolve!

Een merk succesvol in de markt zetten, doe je niet ‘tussen de soep en de patatten’. Je ‘verkoopt’ dan ook niet zomaar een product of dienst, maar je brengt een verhaal met een eigen unieke persoonlijkheid. Een merk lanceren, vraagt tijd, geduld en veel energie. Daarom is dit verhaal nog niet aan haar laatste hoofdstuk toe. We leggen de pen even neer, maar zullen snel genoeg een vervolg breien. Volg ons en blijf op de hoogte!

Loadermarbles
Jouw organisatie ook als sterk merk in de markt zetten? Laat ons je helpen!
Tim Berghmans