Villerscase

Gezinszorg Villers: een sterke communicatiestrategie met een hart voor mensen

Gezinszorg Villers gelooft in zorg met een menselijk gelaat. Ze zijn ervan overtuigd dat iedereen een helpende hand verdient. Of dat nu gaat over zorg bij zichzelf — of bij iemand anders. Gezinszorg Villers, da’s zorg met een hart voor mensen. Een warm motto dat het centrum van de organisatie vormt.
Wat we doen
Communicatiestrategie met oog op zorg
Sector
Thuiszorgdiensten
Competenties
copywriting — design — development — identiteit — social media — strategie

Er was eens een briefing…

Dsc 4883

Om dit te realiseren, is het nodig om in de eerste plaats kwalitatieve zorg aan te bieden. Jobkennis en liefde voor mensen zijn hiervoor de ingrediënten. En wanneer je perfecte diensten aanbiedt, wil je ook dat je doelgroep jou opmerkt. Daarom wilden we de naamsbekendheid en herkenbaarheid van Villers verhogen om meer contactaanvragen te bekomen, zonder daarbij de menselijke touch’ te verliezen.

Duidelijk. Tijd om aan de slag te gaan!

… die uitgroeide tot een duidelijke en warme bedrijfsidentiteit…

Want je kan slechts een sterke communicatie- en marketingstrategie opbouwen, als deze gestoeld is op een transparante bedrijfsidentiteit. Logisch.

De eerste stap in ons verhaal werd dan ook snel gezet: een coherent en eerlijk verhaal neerschrijven om over te brengen naar de doelgroep.

Zo gezegd, zo gedaan. Algauw schreven we het verhaal en de identiteit van Villers neer in een compacte maar krachtige tekst. Deze diende als kapstok om de verdere communicatie aan op te hangen. Het verhaal belichaamde het vertrouwde en warme karakter van Gezinszorg Villers.

… als basis voor een duurzame marketingstrategie.

3  Duurzame Marketingstrategie

De focus van Gezinszorg Villers ligt 100% op het zorgen voor hun mensen en niet zozeer op marketing. Wij bij Marbles adviseerden hen hierin: Gezinszorg Villers moest volgens ons aan de buitenwereld tonen hoe zij, met die typische Villers identiteit, het verschil maken tegenover de concurrentie.

3 1  Duurzame Marketingstrategie

Moeilijk? Misschien. Tenzij… je van je beperkingen’ je kracht maakt, natuurlijk.

We gingen op zoek naar al die factoren die Gezinszorg Villers zo onderscheiden van de concurrent. Naar de principes die zij altijd voorop zetten. Naar de waardes die het verschil maken.

Flexibiliteit, warmte en vertrouwen. Het werden de hoekstenen van onze strategie.

IDENTITEIT

Het doel? Een warme connectie met de doelgroep creëren…

Binnen de (thuis)zorgsector is vertrouwen tenslotte van het allergrootste belang. Enkel wanneer je als organisatie voldoende warmte uitstraalt, zal je doelgroep zorg uit handen willen (én durven) geven.

We moesten dus communiceren dat Gezinszorg Villers er is. Dat we klaarstaan om alle nodige hulp te bieden. Als je er klaar voor bent - zonder te pushen.

… met de hulp van uitgewerkte persona’s.

Final Persona

Geen eenvoudige opdracht, maar we stonden te trappelen om eraan te beginnen. We analyseerden de doelgroep en stelden gedetailleerde persona’s op: hulpvragers enerzijds en mantelzorgers & toeleiders anderzijds.

Onze hulpvragers konden we op zich nog eens opsplitsen in vier persona’s. Alle vier behoren tot een andere generatie, wat een andere manier van communiceren vereist. Voor elke persona stelden we demografische gegevens, doel, biografie, touchpoints, noden, frustraties en persoonlijkheid op.

STRATEGIE

We rolden een 360° marketingcampagne uit…

Om de opgestelde persona’s aan te trekken, rolden we een 360° marketingcampagne uit die alle communicatiekanalen integreert. We hielden rekening met de leefwereld van de persona’s bij het bepalen van de juiste mediamix.

Concreet? Radio Minerva versus radio Nostalgie. Social media versus het lokale gemeenteblad. Logisch. Een jonge moeder die nood heeft aan kraamzorg moeten we nu eenmaal anders aanspreken dan iemand die op zoek is naar ouderenzorg.

We wilden onze doelgroepen — zorgvragers én zorgverleners —  bereiken met content waarbij authenticiteit centraal staat. Met échte mensen en échte verhalen in de hoofdrol.

En dit deden we. We zorgden voor een duidelijke, warme en menselijke boodschap op ieder kanaal. In de website, binnen de huisstijl, in de printadvertenties, in de kranten, in de brochures, binnen onze Adwords-strategie, enzovoort.

Momenteel ligt onze focus voornamelijk op SEO, SEA en content marketing. We engageren ons om alle mogelijke vragen van mantelzorgers te beantwoorden op een duidelijke en menselijke manier.

Dit humane karakter koppelen we aan een SEO-strategie die ervoor zorgt dat deze content vindbaar is door de doelgroep. Daarnaast werken we een uitgekiende social mediastrategie uit, waardoor we de content zélf kunnen verspreiden op de kanalen waarop onze doelgroepen zich het meeste bevinden.

Zo proberen we elke dag opnieuw te vermijden dat zorg pas wordt ingeroepen als het eigenlijk al te laat is. Met onze contentmarketing — en de strategie errond — maken we duidelijk dat Gezinszorg Villers er is. Want er gewoon’ zijn? Dat maakt in héél veel gevallen al het verschil.

COPYWRITING & SOCIAL MEDIA

… met onze authentieke radiocampagne als klapper op de vuurpijl.

De campagne had één hoofdfocus: naamsbekendheid en contactaanvragen verwerven in Antwerpen. We speelden enerzijds in op de doelgroep mantelverzorgers/families - en anderzijds op de ouderen zelf.

Om deze doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken, zetten we verschillende mediakanalen in: een campagnewebsite; print-, display- en search advertenties; social media campagnes en, last but not least, een radiocampagne.

Enerzijds bereikten we de ouderen via Deze Week Antwerpen, Elite magazine en radio Minerva, anderzijds activeerden we de mantelzorgers via Gazet Van Antwerpen, Het Nieuwsblad en radio Nostalgie. De radiospots belichaamden alles waar Gezinszorg Villers voor staat: empathie, vertrouwen en begrip. We pasten wel steeds onze boodschap aan aan de doelgroep en lieten ons horen op een vriendelijke manier. Een subtiele herinnering:

“Psst, als je ons nodig hebt… dan zijn we er, hé.”

Al onze online en offline advertenties leidden naar die gloednieuwe campagnewebsite van ons. We maakten deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor de doelgroep en richtten ons hierbij op de activiteiten en de meerwaarde van Villers. In totaal hebben we 2.500.000 mensen bereikt en 84% van de websitebezoekers maakten een afspraak.

Villers Campagnewebsite

En wat vond de klant?

Quotebritt
“Door de sterke groei van onze vzw zochten we een communicatiebureau voor het uitstippelen van een marketingstrategie. Marbles is een bureau dat luistert naar onze wensen. Ondanks een erg strikte deadline rolden ze in no time een mooie reclamecampagne uit, iets dat echt bij onze vzw past. We hebben vertrouwen in onze samenwerking in de toekomst.”
Sonia Van Den Branden, Directeur

En de toekomst? Daar ZORGen we voor.

Samen met Gezinszorg Villers blijven we specifieke uitdagingen binnen de zorgsector aangaan. Door de juiste content tot bij de juiste persoon te brengen, blijven we inspelen op het aantrekken van hulpverleners én hulpvragers. Op oude én nieuwe manieren, via vertrouwde én vernieuwende insteken. 

Maar altijd met hetzelfde doel: vertrouwen bij de doelgroep (blijven) opbouwen om zorg uit handen te durven geven.

Loadermarbles