Clearmedia

Werknemers in de wolken

ClearMedia levert cloudoplossingen aan KMO’s via een netwerk van partners. Het bedrijf gelooft dat organisaties snel en wendbaar moeten inspelen op IT-uitdagingen om relevant te zijn én blijven in een moderne wereld die onderhevig is aan snelle en ingrijpende transformaties. Met hun kennis zorgen ze ervoor dat hun klanten zich volledig kunnen focussen op hun corebusiness en hun eindklanten.

uitdaging 

IT’ers aantrekken én houden

Om hun groei te garanderen, moet ClearMedia voldoende gekwalificeerde werknemers aantrekken én hun huidige werknemers behouden. Maar IT-profielen zijn erg gewild op de markt en krijgen vaak verschillende aanbiedingen zonder hier zelf veel moeite voor te moeten doen.

Dé hamvraag in dit verhaal: hoe spring je eruit in een markt waarin al zoveel IT-bedrijven aanwezig zijn? Hoe zorg je ervoor dat potentiële werknemers meteen een klik voelen met jouw bedrijf – en dat ook je huidige werknemers zich gezien en gewaardeerd (blijven) voelen?

strategie 

Employer Brand Proposition

Het werd al snel duidelijk dat we met ClearMedia een employer branding traject moesten doorlopen: zo konden we 100% helder krijgen wat voor werkgever ze willen zijn en welke waarden ze willen uitstralen naar hun potentiële werknemers. 

Eens dit duidelijk werd, konden we hun communicatie hiervan doordringen en zo de juiste kandidaten aantrekken.

Clearmedia keywords

aanpak 

Werknemersbevraging

Elke werknemer kreeg een vragenlijst waarin we peilden naar hun gevoel bij het bedrijf. Daarnaast organiseerden we met enkele werknemers interviews om dieper in te gaan op bepaalde topics.

Op basis van deze antwoorden kregen we een goed beeld van wat voor een werkgever ClearMedia was – en konden we hun onderscheidende elementen uitfilteren: vooruitstrevend, fun, loyaliteit, collega’s als vrienden, uitdagend.

Nu was het onze uitdaging om deze elementen in hun communicatie te verweven en zowel huidige als potentiële werknemers hiermee te enthousiasmeren. 

Aangezien ClearMedia cloudoplossingen biedt, besloten we de link met de cloud in onze ideeën door te trekken.

Clearmedia deliverables

rekruteringsproces 

Meet us in the clouds

We stapten af van droge, formele vacatures en herschreven deze zodat ze bij de vlotte, enthousiaste sfeer aansloten die bij ClearMedia heerst.

Kandidaten die werden uitgenodigd voor een gesprek, ontvingen een boarding pass waarop alle nodige informatie stond om zich via een landingspagina in te checken voor hun vlucht’.

Nieuwe werknemers
kregen bij het ondertekenen van hun contract het welkomstpakket Boarding the ClearMedia flight’ mee: een pakket met verschillende items om de tijd te overbruggen tot ze werkelijk aan de slag gingen bij ClearMedia. Ook hier linkten we zoveel mogelijk aan de cloud: zo maakten we gepersonaliseerd ClearMedia cloud inpakpapier, enveloppen en postcards.

Voor op hun eerste dag ontwikkelden we een starterspakket Ready for take off’ waarin hun hardware zat, maar bijvoorbeeld ook post-its in de vorm van een wolk, een gepersonaliseerde mok en een volledig zelfgemaakt magazine waarin we het bedrijf en de collega’s voorstellen, de CEO aan het woord laten, de HR-visie toelichten, enkele cloud mythes ontkrachten, enzovoort.


employee experience 

Optimalisering interne werking

Om het engagement van de huidige werknemers hoog te houden en ervoor te zorgen dat ze zich gewaardeerd voelden, besloten we ook hen in de spotlight te zetten. We maakten nieuwe profiel- en teamfoto’s om te gebruiken in algemene communicatie – en elke maand interviewden we een werknemer voor een blogpost op website en social media.

Op basis van de resultaten van de vragenlijsten en de interviews formuleerden we een aantal actiepunten waarmee ClearMedia zelf aan de slag kon gaan. Hiermee verbeterden ze hun interne processen, zodat hun waarden ook hierin nog meer naar voor kwamen. Wij op onze beurt zorgden ervoor dat de werknemers vaker gehoord werden door middel van regelmatige bevragingen – en vormden de resultaten om in hapklare video’s.

resultaat

Duurzamere aanpak voor minder budget

Het belangrijkste resultaat van dit traject? Onze samenwerking met Clearmedia zorgde ervoor dat ze de profielen konden aantrekken die ze nodig hadden. 

Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet zo speciaal, maar wel wanneer je weet dat ze voorheen recruiters tot 20K per profiel betaalden om die te vinden. Onze samenwerking zorgde dus enerzijds voor een duurzamere aanpak, maar anderzijds ook voor een goedkopere cost per hire. Over win-win gesproken!

We verkregen deze mooie resultaten dankzij de combinatie van ad campagnes, een creatieve campagne met een unieke insteek, de juiste EVP én het bredere perspectief van onderdeel te zijn van de Proximus groep.

Helemaal in de wolken van deze case?

Neem contact op!