bonsai

Pay back the planet

Geldtransacties zijn een onvermijdelijk deel van ons dagelijks leven. Sterker nog: een gemiddeld individu voert maar liefst 600 microbetalingen per jaar uit. Met bonsai kan je een ecologisch voordeel aan het onvermijdelijke koppelen. Want voor elke 10 transacties die je uitvoert met bonsai, planten zij een boom.

uitdaging 

Hoe meer gebruikers, hoe meer bomen

Bonsai’s missie is duidelijk: hoe meer mensen de app gebruiken, hoe meer bomen er geplant worden. Maar hoe sla je de brug tussen een product en de doelgroep? En hoe geef je een nieuw intern marketingteam richting en houvast? Deze vragen werden door ons team kritisch onder de loep genomen. Een workshop rond merkstrategie legde de opportuniteiten van het merk en haar doelstellingen bloot.


Bonsai waarden

strategie 

Merkwaarden als rode draad

We formuleerden de kernwaarden als houvast voor alle implementaties van het merk; bonsai versmelt gemak & innovatie met duurzaamheid. Dit visualiseren we met de combinatie van rechthoeken en organische vormen, en bijbehorende relevante kleuren voor deze thema’s.


aanpak 

De puntjes op de i

Marbles stelde een rebranding voor. Geen wit canvas, wel de puntjes op de i – en een uitbreiding waar nodig. De elementen die reeds in gebruik waren voor onze komst, werden afgetoetst aan de rode draad uit de merkstategie en op punt gesteld.

Bonsai logos

visuele identiteit 

Bouwstenen voor authentieke communicatie

Zo optimaliseerden we het logo om het future-proof te maken en op alle formaten te laten werken, en voorzagen we het van een animatie. Ook kleur en typografie gaven we een update om bonsai als een betrouwbaar en eenduidig merk in de markt te kunnen zetten. We creëerden een flexibele en herkenbare vormentaal.

verbale identiteit 

Prikkelend, toegankelijk en optimistisch

Ook de verbale identiteit vertrekt vanuit de merkwaarden. We schreven do’s en dont’s uit, om het marketingteam zelf met de bonsai Tone of Voice op weg te helpen.

oplevering 

Advies en templates

We verzamelden alles in een brandbook met richtlijnen. Ook verzorgden we een stylesheet voor web en app, een reeks custom iconen, een set presentatie- en social media templates, en de aanzet van het marketingmateriaal. Zo had bonsai alles wat nodig was om het merk te herlanceren.

Marbles is geen standaard adviesbureau dat “ja” zegt op alles wat de klant vraagt, ze denken echt mee met het bedrijf en durven hun standpunten verdedigen. Dat zorgt op het einde van de rit voor de beste resultaten.
Jelle Baats, CEO