Linkedin 911794 1920

Van werknemer naar ambassadeur dankzij LinkedIn!

Hoera, feest! LinkedIn is net 16 jaar geworden! Ouder dan Facebook, Instagram én Snapchat, dus — maar minstens even populair en belangrijk. Maareuh… hoe komt het dat dit social mediaplatform zo sterk in zijn schoenen staat? Wel, heel wat redenen, als je het aan ons vraagt…

Van een trage start in 2003 tot meer dan 500 miljoen gebruikers in 2019

Maak je geen zorgen: we gaan de afgelopen 16 jaar niet in detail bespreken (ain’t nobody got time for that). Maar we willen het wél graag hebben over de indrukwekkende transformatie van dit platform.

Want waar LinkedIn in 2003 begon als eenvoudige manier om een online CV te creëren, is het nu eerder een slimme marketingtool waar zowel individu als bedrijf bij gebaat is.

Drie misvattingen over LinkedIn

LinkedIn gaat dus al een tijdje mee, waardoor er ook heel wat veranderingen zijn doorgevoerd. Goed, vinden wij dat! Door de gestage groei van het platform, genieten we nu van heel wat vernieuwende features om contact te houden met diegenen waar jij (professioneel) baat bij kan hebben.

Maar, jammer genoeg, bestaan er toch nog wat misvattingen over het platform. Die ontkrachten wij met veel plezier!

#1 Jamaar, is LinkedIn niet enkel voor specifieke sectoren?’

Goh. Niet echt, als je het aan ons vraagt. Wat LinkedIn betreft, leeft er nog vaak de misconceptie dat het enkel’ een manier is om een online cv te hebben. En hierdoor ontstond op een gegeven moment de opvatting dat LinkedIn enkel relevant is voor specifieke sectoren — met name bedienden.

Maar LinkedIn is zoveel meer dan enkel een online cv. Het is een manier om jouw professioneel leven uit te bouwen — en dat geldt voor elke sector.

Adult bar black and white 2076734

Niet enkel voor bedienden

Denk bijvoorbeeld aan mensen die in horeca werken: ook zij vinden meerwaarde op LinkedIn, ze moeten het platform gewoon’ op een relevante manier gebruiken.

Met andere woorden: net zoals bedienden hashtags volgen over hun sector, content delen over hun eigen ervaringen, eigenaars van bepaalde zaken in hun omgeving volgen, etc.

Zo blijf je als professional — ongeacht of dat achter een laptop of een bar is — op de hoogte betreffende vernieuwingen in de sector.

En dan maakt het écht niet uit of je nu marketeer, sales of barman of ‑vrouw bent.

#2 Jamaar, LinkedIn is toch maar gewoon een online cv?’

Aha! Fout. Vroeger was dit inderdaad het geval: je zocht een job, dus je ging naar LinkedIn om dat cv af te stoffen. Maar vandaag? Vandaag is LinkedIn een volwaardig social mediaplatform, waar je zoveel meer mee kan doen…

LinkedIn was — en is nog altijd — hét platform om in contact te komen met professionals allerlei. Maar het platform wordt iedere dag opnieuw een beetje meer mensgericht. Waar vroeger de focus lag op online cv’s, focussen ze zich nu steeds meer op de professionele ontwikkeling van individuen op een inspirerend niveau. Oftewel: vroeger was het business, nu is het business én pleasure.

#3 Jamaar, LinkedIn is echt keiduur’

Ontkrachten kunnen we dit niet doen, maar we kunnen het absoluut nuanceren. Wanneer je de kost per klik bekijkt op LinkedIn, dan is dit zeker niet goedkoop. MAAR… elke klik die je krijgt, kan een waardevolle klik zijn — terwijl er uit de Adwords resultaten misschien maar 1 op 100 écht waardevol kan zijn.

De drie beste features volgens Marbles

Je had het misschien al door, maar wij zijn dus wel een beetje aan het #fangirlen op LinkedIn. Door al bovenstaande redenen, natuurlijk, maar ook door al die handige features op het platform. Zoals deze drie, bijvoorbeeld!

#1 Kwalitatieve sponsoring

Ja, ja. Het is waar: sponsoring via LinkedIn kost je meer dan bijvoorbeeld via Google AdWords of zelfs Facebook. Maar… daar staat natuurlijk iets tegenover! 

Het verschil zit m in de kracht van de LinkedIn targeting. Google Adwords werkt puur op zoekintentie — en niet op de personen daarachter. LinkedIn, daarentegen, is het enige B2B platform waarop je zeer specifieke mensen in een specifieke functie kan bereiken. Alle purchase managers van meubelzaken in regio Antwerpen bereiken, bijvoorbeeld? Oké. Geen probleem. Je betaalt dus meer, correct, maar je kan er zeker van zijn dat elke betaalde klik waardevol is. 

Linkedin ads

#2 Inchecken

Weinig mensen weten dit, maar LinkedIn heeft een erg handige check-in-functie! Ben je op een interessant evenement? Dan kan je via deze specifieke pagina zien wie daar nog aanwezig is, ongeacht of je deze mensen al in je netwerk hebt. Precies een professionele Tinder, eigenlijk.

#3 Eigen content de wereld insturen

Waar Facebook en Instagram voornamelijk mikken op vrije tijd en ontspanning, is LinkedIn echt gefocust op professioneel inspireren. Daarom is dit platform perfect om al jouw eigen bedenkingen, opinies en nieuwtjes over jouw sector te delen.

Op deze manier wordt jouw profielpagina dé uitgelezen plek om je te outen als professional’. Koppel je je content ook nog eens aan de juiste hashtags? Dan zal je stelselmatig je aantal volgers zien groeien, omdat zij jou meer en meer gaan beginnen zien als referentiepunt.

Linkedin ambasadeur

Stimuleer je werknemers! 

Er zijn heel wat bedrijven die hun bedrijfspagina willen promoten via LinkedIn. Begrijpelijk. Maar, zoals eerder vermeld, begint LinkedIn steeds meer mensgericht te werken. Met andere woorden: LinkedIn is én blijft een social mediaplatform, waar mensen in contact staan met mensen. Gebruik het dan ook als volgt!

Daarom stimuleren wij onze werknemers (en bijgevolg ook klanten) om actief te zijn op LinkedIn als ambassadeur van het bedrijf waar je werkt. Met andere woorden: deel de kennis die je hebt opgedaan binnen je bedrijf als mens. Zo word jij ambassadeur van het bedrijf waar je in gelooft, bouw je zelf een groter professioneel netwerk op én zet je ook meteen jouw organisatie duidelijk(er) op de kaart. Win-win!

Heb je hier nog vragen over? Connecteer met Tim op Linkedin!*

* JA wij misbruiken onze blog voor persoonlijk gewin HAHAHA