De weg naar succes begint bij je strategie

Een kick-ass strategie is belangrijk om je verhaal op consistente en inspirerende wijze te vertellen aan je doelgroep. Lees hier hoe je het aanpakt!

Linkedinformaat 3

Een sterke bedrijfsidentiteit is een noodzaak, geen keuze. Dat is gebleken uit onze vorige blog. Wat? Nog niet gelezen? Shame! Hoog tijd om daar verandering in te brengen. En wanneer die bedrijfsidentiteit bepaald is, heb je nood aan een bijbehorende kick-ass strategie om je verhaal op consistente en inspirerende wijze te vertellen verhaal aan je doelgroep.

En wie strategie zegt, zegt content en marketing. Allé… wij bij Marbles dan toch (jep, we zijn liefdevol ‘gehersenspoeld’). Benieuwd hoe je met een samenhangende strategie je doelgroep tot klant kan maken? En vooral: hoe kan je deze klant tevreden houden?

Hier gaan we!

Met een ijzersterke strategie…

Net zoals een café niet hetzelfde is zonder bier (durf ons eens ongelijk te geven), zo kan een merk, dienst of bedrijf niet zonder (marketing)strategie. Het zorgt ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen en het biedt een houvast, een langetermijnplan en een doel. Alles wat je doet en de keuzes die je hierbij maakt, moet je aftoetsen aan die strategie.

Op basis van daarvan wordt je verhaal duidelijk. Voor medewerkers, partners, leads en klanten.

… kan je de juiste doelgroep aantrekken…

Wanneer die strategie duidelijk is, moet de boodschap nog naar de doelgroep(en) overgebracht worden. Om je boodschap zo goed mogelijk te kunnen afstemmen, is het nodig dat je je klant door en door kent. Bepaal daarom nauwkeurig je doelgroepen. Denk aan leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, beroep, nationaliteit enzovoort.

Een hulpmiddel?

Bepaal voor elke doelgroep een buyer persona’. Het is een realistische omschrijving van je belangrijkste klant(groepen) en zorgt ervoor dat je een echt persoon voor ogen hebt. Wat houdt hen bezig, op welke kanalen zijn ze actief en wanneer? 

Wanneer je deze persona’s hebt bepaald (good job!), dien je ze voortdurend bij te schaven. Want doelgroepen evolueren constant (net zoals Marbles, trouwens). 

… met een smaakmakende boodschap op maat…

Je doelgroepen zijn al geen geheim meer. Tijd dus om na te denken over de verschillende specifieke boodschappen die je wil communiceren: jouw verhaal (weet je nog?). Je verhaal kan namelijk niet naar iedereen op dezelfde manier overgebracht worden. 

Een voorbeeldje? Tuurlijk! Vind je privéchauffeur online en niemand hoeft bob te zijn vanavond!” spreekt eerder studenten aan. Jouw privéchauffer brengt je naar de luchthaven. Zo hoeven jouw kleinkinderen niet te rijden.” een ietwat oudere doelgroep aanspreekt. 

O ja. We hebben het over Uber natuurlijk! 

De kunst bestaat erin om via je boodschap een raakvlak te vinden met de leefwereld van je doelgroep. Alleen zo zorg je ervoor dat je boodschap niet verveelt of als spam’ wordt beschouwd. 

Het doel? Relevant zijn! (Side note: zorg wel dat je boodschap aansluit op je kernwaarden. Adem je identiteit, weet waar je voor staat en wees eerlijk in je communicatie.)

… via een gepast kanaal!

Verspreid deze boodschap vervolgens via de geschikte kanalen, afhankelijk van de doelgroep. 

Welke kranten of magazines leest je doelgroep? Zijn ze aanwezig op sociale media en zo ja: dewelke? Of bereik je hen beter via radio of televisie? De keuze van de gepaste kanalen is geen of/of’-verhaal.

Een combinatie en een doordachte mediamix is altijd the way to go. Aanwezig zijn op de plaatsen waar je doelgroep zich bevindt, is de essentie! 

Klinkt mooi in theorie, maar wat met de praktijk? 

Een voorbeeldje, misschien? Hebben we! 

Voor onze klant Gezinszorg Villers stelden we een strategie op en brachten we de doelgroepen duidelijk in kaart met behulp van persona’s. Zo bleven er twee groepen over: hulpvragers enerzijds en mantelzorgers & toeleiders anderzijds.

De hulpvragers splitsen we nog op in vier persona’s. Alle vier behoren tot een andere generatie, wat een andere manier van communiceren vereist. 

We geven hieronder een voorbeeld van de doelgroep hulpverleners’. Voor elke persona, stelden we naast demografische gegevens ook nog doel, biografie, touchpoints, noden, frustraties en persoonlijkheid op.

Personas

We gebruiken de kanalen die het best aansluiten bij de leefwereld van de persona’s.
Concreet? Radio Minerva versus radio Nostalgie. Social media versus het lokale gemeenteblad. 

Logisch, niet?

Een jonge moeder die nood heeft aan kraamzorg moeten we nu eenmaal anders aanspreken dan iemand die op zoek is naar ouderenzorg. 

De hele contentstrategie werd opgesteld op basis van de doelgroepinzichten. Zo zorgden we steeds voor content op maat met informatie die relevant is.

Bereik ongeziene hoogtes met een customer journey

Hoogtevrees, iemand? Dan stop je beter met lezen. Want hier hebben we een tip om je contentstrategie naar een nog hoger niveau te tillen.

Klinkt interessant? Is het ook!

Bepaal voor elke persona een aparte customer journey. Een customer journey is (vrij vertaald) de weg die een (potentiële) klant aflegt om tot een handeling over te gaan. Je krijgt meer inzichten in de stappen die een klant zet vooraleer hij tot een aankoop overgaat. Hierdoor kan je beter bepalen wanneer je met welke boodschappen een meerwaarde kan betekenen voor de klant.

Blogposttijdlijn

Zo. Terug met de voetjes op de grond. 

Na het lezen van deze blog, zou het duidelijk moeten zijn dat het belangrijk is om je doelgroepen door en door te kennen. Breng ze in kaart: hoe gedetailleerder hoe beter. Het helpt je namelijk om je vooropgestelde doelstellingen te bereiken en om op een goede manier aan marketing te doen (we <3 top marketing!). 

Wanneer je weet wie je klanten zijn, wat ze doen en welke problemen ze ondervinden, kan jij hier als merk op inspelen. 

Jouw eigen succesvolle strategie?