Art lasovsky 559569 unsplash

Communiceer minder, vertel meer: we <3 storytelling!

Hallo. Wij zijn Marbles, een 360° communicatiebureau. En toch… toch durven we zonder schroom bovenstaande titel te publiceren. Want communiceren is één ding. Maar wat je communiceert? Het verhaal dat je de wereld instuurt? Dat is de basis voor je volledige communicatiestrategie.

‘Even when the body goes to sleep, the mind stays up all night, telling itself stories’

We houden allemaal van verhalen. Op café met vrienden, via het geschreven woord, op een podium of op het witte scherm… elke dag opnieuw gaan we op zoek naar nieuwe vertelsels om onszelf te entertainen. En deze universele liefde voor verhalen? Die heeft een wetenschappelijke verklaring.

‘Da kunde gij wel zeggen, ja. Maar kunt ge het ook onderbouwen?’

...

Uiteraard. D'uh.

Wanneer we droge feiten horen, licht het ‘dataverwerkingscentrum’ in ons brein op. Simpel. Maar wanneer we een intrigerend verhaal horen? Dan lichten de zintuiglijke gebieden op. Heel wat complexer. Bovendien maken we op deze momenten meer ‘oxytocine’ aan, ook wel bekend als het ‘gelukshormoon’. Het resultaat? Een tevreden gevoel, omrand met vertrouwen en empathie. En het is exact dat wat je wil bekomen met het verhaal van jouw organisatie. Je wil dat het doelpubliek zich thuis voelt bij jou.

Storytelling begint altijd bij jouw purpose

Het is belangrijk dat jouw verhaal een gevoelsmatige connectie bij de luisteraar teweegbrengt. Met andere woorden: communiceer geen droge feiten, maar vertel een verhaal boordevol gevoel en visie.

En dat doe je het best door jouw bedrijf die menselijkheid te geven dat het verdient. Vertel jouw doelpubliek het verhaal waar het naar snakt. Geef hen gevoel, narratief en empathie.

Hoe, dan?’

Wist jij dat de over ons’ pagina één van de meest bezochte pagina’s op een website is? Niet heel onlogisch wanneer je hierover nadenkt: de bezoeker wil eerst weten wie je bent en waar je voor staat, vooraleer (letterlijk én figuurlijk) in jou te investeren. Ze willen jouw verhaal proeven. Geef ze dat dan ook!

Jon tyson 518780 unsplash
  • Vertel over de waarom’ achter jullie bedrijf. Waarom doen jullie wat je doen? Wat is het hogere doel? Hoe blijven jullie hier stelselmatig naartoe werken? 
  • Vertel over de visie van de oprichter. Wat was de klik’ om te beslissen de sprong te wagen, het bedrijf op te richten?

  • Vertel hen over de evolutie. Hoe zijn jullie gestart, wat hebben jullie gaandeweg geleerd, waar staan jullie nu? Hoe zijn jullie daar geraakt, waar hebben jullie mee geworsteld, welke inzichten hebben jullie opgedaan?

Wie?

Vergeet zeker ook niet om een leuke teampagina toe te voegen. Zo ontmoet de bezoeker de mensen achter het bedrijf, wat de volledige organisatie een warm en humaan karakter geeft.

Storytelling: een manier om jouw expertise de wereld in te sturen 

Zodus. Je hebt je visie gedeeld, je hebt verteld over de ‘why’ van het bedrijf, je hebt het menselijke en kwetsbare kantje van jouw organisatie getoond. Nu is het tijd om te gaan vertellen over jullie producten of diensten. En niet gewoon een ‘koop dit het is echt goed’. Daar heeft niemand iets aan.

Werk met interessante cases, laat jullie klanten aan het woord. Gebruik cases als een brug tussen hetgeen wat jullie verkopen - en hetgeen waar jullie in geloven.

Lukas becker 156000 unsplash

Neem je tijd om het verhaal op te bouwen. Dit is belangrijk om die broodnodige connectie met de lezer te maken. Bouw rustig op door wat meer informatie over de klant, het project te geven. Beschrijf de situatie op een duidelijke en intrigerende manier — en ga dan pas over tot de resultaten die jij hebt gerealiseerd. 

Empathie, emotie, connectie. Da’s storytelling.

Zo eenvoudig is het, eigenlijk. Denk aan je favoriete boek, je lievelingsfilm of die ene serie waar je zo gek op bent. Ze hebben allen één ding gemeenschappelijk: waanzinnige storytelling die ervoor zorgt dat jij je betrokken voelt in het verhaal. En da’s exact wat jij ook moet doen in jouw marketingstrategie. 

Want enkel wanneer je een pakkend verhaal boordevol gevoel en visie vertelt, zal je je doelpubliek kunnen verleiden tot een langetermijnrelatie.

Nong vang 577609 unsplash

Op zoek naar jouw verhaal? Contacteer ons! 

Da’s tenslotte wat wij doen. Graag én goed. Gepassioneerd en altijd, altijd, met een ongecontroleerde dosis goesting en taalgevoel. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen. Dan vertellen we graag ons verhaal - en gaan we aan de slag met dat van jou. Goed? Goed. Tot dan!