Verhoog je online vindbaarheid met een duidelijke websitestructuur

Hoe hoger je staat in de zoekresultaten van Google, hoe groter de kans dat je doelgroep op je website terechtkomt. Het is dan ook heel interessant om je website te optimaliseren zodat je SEO-score vergroot.

Er zijn veel manieren om bovenaan de zoekresultaten van Google te komen. Sommige optimalisaties zijn gericht op de content van je site, andere zijn meer technisch van aard. We lichten één van de bepalende factoren uit: de navigatiestructuur.

Implementeer een menustructuur met duidelijke hiërarchie

Een duidelijke menustructuur is niet enkel voor je bezoeker, maar ook voor zoekmachines zoals Google van groot belang. Hoe duidelijker je websitestructuur, hoe beter Google je pagina’s als relevant inschat. En dat is goed nieuws voor je algemene SEO-score. Hier zijn enkele tips hoe je dat best aanpakt:

- Toon de relatie tussen de verschillende pagina’s aan;
- Wijs op de relevantie van de topics bij zoekopdrachten;
- Zet je sitemap op punt zodat Google snel kan navigeren.

Krijg hulp bij je SEO-aanpak

Geef elke pagina één duidelijk doel

Bepaal het doel en belangrijkste onderwerp per pagina. Daarna achterhaal je op basis van zoekwoordonderzoek welke woorden of woordgroepen je doelgroep gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar dat specifieke onderwerp. Vervolgens schrijf je content voor deze pagina waarin je het vooraf bepaalde zoekwoord verwerkt. Zo vergroot je de kans dat je doelgroep op jouw pagina terechtkomt – en niet die van de concurrent. 

Tip: zoekmachines houden van variatie. Bepaal daarom één hoofdzoekwoord per pagina, maar koppel hier relevante zoekwoorden aan en creëer content waarbij deze zoekwoorden een organisch geheel vormen. 

Structureer en benoem je URL’s

Je content barst van de zoekwoorden en je pagina heeft een duidelijke plek in je websitestructuur. Fantastisch gedaan! Toch kan je nog een extra inspanning leveren om je SEO-score te optimaliseren, namelijk door je slug aan te pakken. Wasda? Da’s geen naaktslak, maar het onderdeel dat refereert naar je pagina. Je geeft je URL dus als het ware een naam. Gebruik hiervoor streepjes om de leesbaarheid te optimaliseren en kernwoorden om je zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld naar de URL van deze blog.

Zorg ervoor dat al je pagina’s naar elkaar linken

Pagina’s die onderling naar elkaar linken, noemen we interlinking’. Het zorgt op verschillende vlakken voor n betere SEO-score. Hoe meer interlinking, hoe beter je pagina zal scoren in Google. Daarnaast houdt het je bezoekers langer op je website en bezoeken ze meer pagina’s per sessie. Weer n trapje hoger op de zoekmachineladder.

Babbelen over SEO? Doen we graag!