Position switch: van content marketeer naar Product Owner

Position switch: van content marketeer naar Product Owner

Geplaatst op:14-09-2016

Wie Marbles volgt en onze blog leest, weet dat we volgens Scrum werken en dat de implementatie van Scrum continu evolueert. Onze meest recente verandering op de werkvloer is de introductie van een Product Owner (PO). Een rol die Sylvie, ex content marketeer, op zich neemt (en ondertussen is ze zelfs al gecertificeerd en al!).

Wat doet een Product Owner?

Onze PO staat actief en betrokken tussen de klant en het team. Sylvie weet precies wat de problemen, vragen en behoeftes van de klant zijn en vertaalt die naar haar collega’s. Haar voornaamste taak is dan ook communiceren. Ervoor zorgen dat de visie en het doel van de klant kraakhelder zijn.

Sylvie weet exact wat er wanneer moet gebeuren om een doel te realiseren. Ze beheert die korte en langetermijnplanning in de product backlog. Om prioriteiten te bepalen, houdt ze rekening met een aantal zaken zoals budget, hoe prangend het is voor de eindgebruiker en hoeveel onduidelijkheid er nog over bestaat. Om doelen en taken – ook wel user stories genoemd – te verfijnen zit ze regelmatig met het team, of een deel van het team, samen. Product backlog refinement, noemen we dat.

Samen gaan we voor korte en regelmatige releases waarop we dito feedback van de klant verwachten. Het draait allemaal om snel schakelen, snel bijsturen zodat we langzaam maar zeker in de goeie richting vooruitgaan, en blijven gáán! Om het team niet te overladen met info die er op dat moment niet toe doet, brieft de PO ‘just in time’. Waarom? Focus verhogen en kwaliteit garanderen.

In essentie gaat het dus om 3 dingen:

  • snel beslissingen nemen
  • focus op vroege en snelle feedback
  • input minimaliseren en outcome maximaliseren

product owner in scrum framework

Waarom is een Product Owner nodig?

Bij Marbles willen we onze klant door en door kennen. Hun langetermijnvisie, uitdagingen en planning lagen vroeger tussen de account managers en het team, terwijl er nu iemand voltijds mee bezig is. Sylvie soigneert de klanten alsof het haar kindjes zouden zijn. Allez, bij wijze van spreken hé.

Benieuwd naar de meerwaarde van een product owner voor jouw organisatie of project?

Neem contact op. We leggen het graag uit!

Dit kan je ook wel interesseren

Nooit meer intern e-mailen dankzij Slack

Google’s nieuwe search lay-out: de veranderingen en de impact op jouw SEA en SEO strategie

We creëren relaties tussen merken en mensen in een digitale wereld

Sirvo, een totaaloplossing voor zorgbedrijven, in de markt zetten