Webteksten 1

Hoe je bezoekers met tekst overtuigt

Schrijven voor het web. Hoe krijg je webteksten die de aandacht van je doelpubliek trekken?

Hoe overtuigen?

Maak je geen illusies, jouw website wordt niet gelezen. Althans, niet zolang je de aandacht van je bezoekers niet hebt.

En dan nog lezen ze niet, je bezoekers scannen.
Dus is de vraag: hoe doe je dat, schrijven voor het web?

  • Schrijf to the point. Je bezoekers hebben geen tijd voor lange teksten. Ga meteen naar de essentie en laat alle overbodige informatie vallen.
  • Overdrijf en wees concreet. Hoe meer zintuigen je prikkelt hoe beter je je er iets bij kunt voorstellen, hoe langer iets blijft hangen. Vermijd dus ook zakelijke en abstracte woorden zoals systeem’ en concept’. Dat zijn lege dozen.
  • Gebruik tussentitels en bullets. Die scheppen rust en maken het geheel overzichtelijker (=scanbaar).
  • Schrijf in de actieve vorm en hou het dynamisch. Ban hulpwerkwoorden zoals hebben’, worden’ en kunnen’, omdat die je tekst genadeloos vertragen.

That’s it?

Integendeel, nu komt het moeilijkste: de lezer overtuigen dat jouw product of dienst is wat hij zoekt.

Het goede nieuws is dat hij beïnvloed wil worden. Iemand komt niet zomaar op je website terecht, maar komt daar met een bepaald doel. Jouw digitale communicatie moet dus de doelen van je doelgroep en die van jouw organisatie bij elkaar brengen.

En dan wil je dat je bezoekers actie ondernemen: hoe trek je je bezoekers over de streep om een bepaalde actie te ondernemen?

Geef je organisatie een gezicht 

Je weet waar je bedrijf voor staat, toch?

Die identiteit is bepalend voor de toon en inhoud van je (digitale) communicatie en geeft je organisatie een gezicht. Die toon die je, of je hard of speels overkomt en of je de bezoeker met u’ of je’ aanspreekt, bepalen of je bezoeker klikt’ met je organisatie.

Als je weet dat mensen zakendoen met mensen, en dus niet met bedrijven (en dus ook niet met hun websites), dan weet je dat dit van cruciaal belang is.

Mensen doen zaken met mensen. Niet met bedrijven en dus ook niet met hun websites.

Emotioneel overtuigen

En dan nog verkoopt je product of dienst zich niet vanzelf.

Mensen kopen met hun gevoel, niet met hun verstand. Maak ze daarom hebberig en prikkel hun onderbewuste.

Hoe?

Speel in op de beperkte voorraad, de korting die nog maar even geldig is, de populariteit van het product of de goede recensies die het krijgt. Met alleen droge productinformatie red je het niet.

Klanten emotioneel overtuigen doe je ook door hun probleem pijnlijk bloot te leggen, omdat dat hen raakt.

Pas dan heb je de aandacht en kan je over je oplossing beginnen.