Mobile marketing in een multi-screen wereld? Graag!

Vorige week werden onze internet marketeer Alexander en onze account manager Tim uitgenodigd op het Learn & Lounge event van Google, exclusief voor Google partners. Ze werden ondergedompeld in de mobile wereld en kregen insights van Google’s vakspecialist in mobile.
Alex Marbles

De markttrends

Vandaag zijn we allemaal 24/7 connected met het internet. We gebruiken cross devices de hele dag door: ‘s ochtends e-mails checken, ‘s middags een leuke lunchplek op zoeken, chatten met het lief of met de maten, en ‘s avonds nog wat shoppen.

Mobile is, op televisie na, het meest gebruikte scherm. Neem dus mobile zeker op in jouw communicatiestrategie!

Hoe omgaan met mobile?

Bedrijven moeten zich meer focussen op het uitbouwen van een mobile strategie als onderdeel van een multi screen campagne.

Verplaats je in de consument en bekijk via welke devices hij in aanraking komt met jouw bedrijf. Een effectieve strategie uitbouwen, zorgt voor een positieve groei op lange termijn. Door de juiste metrics (KPI’S) toe te passen, meet je precies waar jouw organisatie nood aan heeft en waar je moet bijsturen.

Voordat je aan je mobiele strategie begint, moet je je handen vuil maken. Zorg ervoor dat al je assets’ zoals websites en applicaties een uitstekende mobiele gebruikerservaring bieden. Zo zal je je klant doorheen zijn customer journey sneller en beter begrijpen. 

Hoe goed gaat jouw organisatie om met mobile?

Mobile Afbeelding

Zo bouw je een effectieve mobile marketing strategie

Ga je een mobile strategie toepassen? Hou dan rekening met de volgende elementen:

  • Bepaal je doelstelling: Wat wil je juist bereiken? Omzet verhogen, leads genereren? Denk SMART (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijd)
  • Onderzoek je markt: Krijg een zo goed mogelijk inzicht in hoe je klanten omgaan met jouw producten of je bedrijf. Welke touchpoints en devices gebruiken ze wanneer? Een customer journey uittekenen kan hierbij helpen
  • Bepaal je aanwezigheid/​zichtbaarheid: Kies welke media je wilt gebruiken (sms, mobile website, app, social media) en stem ze op elkaar af.
  • Bepaal je boodschap: Bepaal deze op basis van je doelgroep en het medium dat je wilt gebruiken om hen te beïnvloeden en te inspireren.
  • Traceer, analyseer en optimaliseer: Mobile marketing is pas echt nuttig als je precieze analyses uitvoert. Campagnes maken en deze bijsturen zijn daarom ook een voortdurend proces.