Marbles <3 HLN comments

Je hebt het misschien wel zien passeren: onlangs kwamen wij naar buiten met onze no policy policy. De media sprong erop – en de online vragen die volgden, daar sprongen wij op. Wij doken in de comments en filterden er de vijf meest voorkomende vragen uit. (de vragen waar we het hardst mee moesten lachen, die bewaren we voor iets anders).

Jouw vraag niet beantwoord of heb je nog andere bedenkingen? Onzen Tim houdt binnenkort een webinar om verdere antwoorden te voorzien… t is maar dagget weet.

#1 Die enige regel niet vergeten, dat alle beslissingen Marbles ten goede moeten komen”, dus wie bepaalt of het Marbles ten goede komt ? Dan zullen de werknemers toch akkoord moeten komen en aan hetzelfde zeel trekken en dat ze voor dezelfde functie hetzelfde loon krijgen of anders krijgt ge hommeles in het bedrijf!! ”

Awel, kort samengevat, is t simpel: het volledige team bepaalt, in samenspraak, wat de zaken zijn die Marbles ten goede komen. Geen bazen, weet ge nog?

Daarvoor is natuurlijk wel voldoende transparantie en context nodig, wat wij elke dag opnieuw creëren door onze adviesrechten en ‑plichten. Dat betekent dat er altijd advies, aan eender wie, gevraagd kan worden – en dat diegene zijn of haar advies dan geeft. Wat dus niét wil zeggen, dat er ook per se geluisterd moet worden naar dat advies. Zegt iemand neen’, maar ben jij ervan overtuigd dat jouw ja’ Marbles kan vooruithelpen? Dan heb jij het recht om toch voor die ja’ te gaan. Zonder ziedewel’ of toldyouso’ achteraf.

Het belangrijkste hierbij, is dat je alle zaken moet weten die nodig zijn om een gestaafde beslissing te kunnen nemen. Denk aan financiële transparantie, maar ook aan de algemene visie en richting van het bedrijf.

Dit alles bekijken wij als de context’ die aan ieder van ons duidelijk maakt wat Marbles wel of niet ten goede komt. En zien we op een gegeven moment dat er, bijvoorbeeld, toch foutieve uitgaven gedaan zijn? Dan betekent dat dat er onvoldoende context is gegeven om tot een correcte beslissing te komen – en letten we hier op voor een volgende beslissing.

Net zoals alle nieuwe policies, is dit ook nog een proces van trial and error. Spannend, hé?

#2 “Het addertje onder het gras zit hem in "wat je doet moet het bedrijf ten goede komen". Dus stress. Neem ik de verkeerde beslissing dan lig ik buiten?
”

Goh, nee. Neen, nie echt. Da zou nogal maf zijn, nie?

Om dit te begrijpen, is het belangrijk om het verschil te (h)erkennen tussen de soorten verkeerde beslissingen’. Besluit je een duur product te kopen, omdat je oprecht gelooft dat dit Marbles zal helpen, maar blijkt dit een miskoop te zijn? Natuurlijk word je daarvoor niet buitengegooid. Geluk voorop, weet je nog? Je had tenslotte de beste intenties, maar je maakte een verkeerde inschatting. Overkomt de besten onder ons.

Koop je daarentegen een duur product dat je alleen maar gebruikt voor eigen gewin, en merkt Marbles hier totaal niets van behalve een peperdure rekening? Da’s een ander verhaal. Logisch, toch?

En ook hier komt het belang van dat advies en die context terug. Bij aankoop van zaken vraag je advies aan je collega’s – en zullen zij in functie van de context (zoals financiële situatie en visie) hun advies geven. Context is dus ook hier belangrijk en toont aan dat er geen één goed of fout is. Alles hangt af van de situatie, de intentie en de persoon in kwestie.

#3 “Dus de regels zijn niet weg, het zijn gewoon andere regels.”

Niet helemaal. Bekijk t gerust als met uwen hond gaan wandelen: ge kunt hem aan de leiband meesleuren en dwingen naast u op een smal voetpad te wandelen, zonder bewegingsruimte. Of ge kunt hem meepakken naar een grote omheinde hondenweide, waar hij zelfstandig en naar hartenlust kan spelen, rennen en andere vriendjes kan leren kennen. En? Wanneer is uw hond het gelukkigst?

Awel, dit dus: bekijk Marbles gerust als een bende enthousiaste pups die niet aarden zonder bewegingsruimte. Waar regels, net zoals een leiband, je zeggen waar je wel of niet heen mag – biedt een kader, net zoals die omheinde hondenwei, een breder speelveld om in te experimenteren. En geloof ons: da’s waar the magic happens. Woef!

#4 “Probeer dit eens in de bouw of bij een bakker of in fabrieken. Dit zal nooit lukken en op tijd klaar geraken hoor.
”

Ondanks dat we het graag zouden willen, hebben ook wij het vuur niet uitgevonden. Zelfsturing werd bekend door Ricardo Semler, die deze manier van organiseren doorvoerde in zijn verschillende fabrieken. En zoals eerder gezegd, haalden we de inspiratie voor onze No Policy Policy bij gigant Netflix.

Beide cases tonen aan dat zelfsturing en alles wat erbij komt kijken, niet zozeer gelinkt is aan een bepaalde sector of de grootte van een bedrijf. Het is wél gelinkt aan een bepaalde mindset: je team moet op elkaar vertrouwen en in dezelfde richting willen en durven kijken.

Maar dat is natuurlijk niet alles om rekening mee te houden – en bestaat er wel degelijk een groot onderscheid tussen organisaties waar regels (niet) nodig zijn, met name in organisaties die safety-critical’ zijn. Denk bijvoorbeeld aan de pharma of kerncentrales. In die organisaties kunnen fouten kritieke gevolgen hebben en zijn regels dus een onmisbaar gegeven om de veiligheid te garanderen.

Net zoals alles, is ook dit dus contextgebonden. Wij gaan dus nooit zeggen dat regels inherent evil’ zijn, maar gaan ze wel kritisch in vraag stellen: welke regels zijn écht nodig, en dewelke gaan we niet missen als we ze schrappen?

#5 “Sommige mensen kiezen er bewust voor om niet op vakantie te gaan, omdat ze bijvoorbeeld aan het sparen zijn voor een huis. Anderen willen dan weer net wat minder werken. Dat is gewoon onbetaald verlof, dus. Dat kan toch overal?
”

Voor alle duidelijkheid: al onze verlofdagen zijn betaald: of dat er nu 20 of 50 zijn. Onbeperkt’ verlof zegt het eigenlijk al: er staat geen limiet op.Wanneer we zeggen dat sommigen bewust niet op vakantie gaan om te sparen’, hebben we het dan ook over de kosten die zo’n vakantie met zich meebrengt – en niet over de betaalde vakantiedagen die ze opnemen. Hoe meer dagen je werkt, hoe minder geld je kan opdoen – en hoe meer je kan sparen voor dat eigen huis. Simpel as that!

Toch nog vragen - of benieuwd of dit ook bij jouw organisatie kan werken?

Aarzel niet om contact op te nemen met specialist in kwestie Tim. Hij implementeerde dit idee in onze werking - en kan jou dus als geen ander uitleggen hoe anderen hiermee aan de slag kunnen gaan. Maak een afspraak - en dan komt Tim graag bij jou op bezoek. Tot snel?

En nu? Rendez-vous chez-nous!