Home Header1

Kivalo: hoe creativiteit een wapen werd tijdens een mondiale crisis

Ontmoet Kivalo!
Image wide

Kivalo: hoe creativiteit een wapen werd tijdens een mondiale crisis

Kivalo.be is een online cadeaubonnensysteem dat sinds november 2018 onder het beheer van Marbles valt. Via dit platform helpen we handelaars met de opvolging en automatisatie van hun online cadeaubonnen.

We geven onze klant de mogelijkheid om de bon te personaliseren in eigen huisstijl, helpen van aankoop tot validatie - en staan altijd klaar met raad indien een gebruiker hulp nodig heeft.

Een degelijk, handig én gebruiksvriendelijk systeem dus, gebruikt door heel wat handelaars in België. Maar het was pas sinds de coronacrisis dat we het échte potentieel van ons platform ontdekten. (‘tis nooit te laat om te leren, niwaar?)

Kleine zelfstandigen een hart onder de riem steken. Een verschil maken. En vooral: onze skills inzetten for the greater good.

Image wide

Van bleft in uw kot… naar wijkomenterug​.be

We hebben het allemaal ervaren: na het ingaan van de lockdown kwam er een lawine aan gevoelens boven. Onzekerheid en verwarring, ongeloof en eenzaamheid, ze passeerden allemaal de revue. Niet geheel onverwacht, als je de omstandigheden bekijkt. Wat wel onverwacht was, waren de gevoelens die we bij Kivalo ervaarden… blije verbazing - en een groot geloof in de kracht van een gemeenschap. (‘t is nie zo kumbaya als ‘t klinkt, ‘k zweer ‘t)

Kelly sikkema 4le7k9 XV Yj E unsplash

Mensen wilden steunen

We merkten al snel een interessante en onverwachte beweging op: mensen maakten op alle mogelijke kanalen duidelijk dat ze zochten naar manieren om hun favoriete lokale handelaar te ondersteunen. En da’s iets waar wij ze bij konden helpen!

#SamenMarbles als brug

Op een maandagmiddag werd er collectief beslist om iets te doen vanuit Marbles. Om de verbinding te worden tussen mensen die willen steunen - en handelaars die steun kunnen gebruiken. Die verbinding doopten we “wijkomenterug.be”. We sloegen de (virtuele) handen in elkaar, bedachten en creëerden wat nodig was om het platform succesvol live te laten gaan. En dat deed het - een slordige 24 uur later, op dinsdagavond.

Image wide

Snelle groei

Wijkomenterug​.be groeide op bijzonder korte tijd uit tot een gekend platform waar handelaars zich gratis op konden registreren om hun cadeaubonnen op aan te bieden. Had de handelaar in kwestie nog geen eigen online cadeaubonnensysteem? 

Dan gaven we hem/​haar de kans om eenvoudig, snel en (vooral) gratis klant van Kivalo te worden. We lieten de setupkost volledig vallen. 

Chris curry U Jij wz7w88 unsplash

Geen winst, wél steun

Dachten we geen twee keer over na, trouwens: ons doel was niét om winst te slaan uit een economische crisis, maar wél om onze economie te ondersteunen met de skills en tools die we hebben. 

En da’s gelukt: op minder dan twee weken tijd, registreerden zich maar liefst 1365 bedrijven zich op wijkomenterug​.be, waarvan 250 nieuwe klant werden bij Kivalo. 

1365 bedrijven die wij mochten helpen om de crisis te overleven.

Van wijkomenterug​.be naar gemeenteplatformen

Na het succes van wijkomenterug.be zagen we een nieuwe beweging, een nieuwe opportuniteit in de markt. We merkten een nieuwe tendens op binnen steden en gemeenten: ook zij gaven aan hun lokale handelaars te willen steunen.

Sommigen gaven elke inwoner een bon om te spenderen, anderen legden een bedrag op bovenop een reeds aangekochte bon.

Over Kivalo 3

Opnieuw een opportuniteit

Opnieuw zagen we wat Kivalo voor hen kon betekenen — en sterker nog: wat zij voor Kivalo konden betekenen. Want het helpen van deze steden en gemeenten zou ervoor zorgen dat ook wij weer een stapje dichterbij de Kivalo purpose zouden geraken. 

Mona eendra v C8wj Kphak unsplash

‘Kivalo geeft lokale ondernemers digitale vleugels en verbindt hen met mensen, om zo groei en rendement te stimuleren binnen de gemeenschap.’

In gesprek met gemeenten

Een nieuwe opportuniteit, dus, en vooral: opnieuw een nieuwe manier om de verbinding te worden tussen ondernemer en gemeenschap.

We besloten het in gang te zetten, namen proactief contact op met een aantal gemeenten. Na de nodige gesprekken, merkten we al snel op dat ze mooie ideeën hadden — maar geen idee hoe deze te realiseren. We bekeken het bestaande platform opnieuw en dachten na over optimalisaties in functie van de noden van de gemeenten. 

Kort samengevat: optimaliseren zou niet voldoende zijn, we hadden een nieuw platform nodig. Tja. Dan doen we da toch gewoon?

Over Kivalo 1

Livegang

Enkele weken terug lanceerden we ons eerste gemeenteplatform. We blijven elke dag opnieuw verfijnen en optimaliseren, op basis van specifieke vragen en noden. 

Ondertussen zijn we ook in gesprek met andere gemeenten, ieders met hun eigen ideeën, noden, oplossingen, enzovoort.

Voor iedereen op maat 

Om hen te kunnen geven wat ze willen, bouwden we een online oplossing op waarbij we snel gemeenten kunnen toevoegen. Indien nodig, ontwikkelen we extra functionaliteiten bij. Zo kunnen we voor elke gemeente een platform op maat aanbieden — steeds met dezelfde doelstelling in het achterhoofd: onze skills inzetten om de lokale handelaar te ondersteunen waar nodig.

Alles wat we deden, deden we in functie van onze purpose

Apetrots, zijn we. In het midden van een nooit eerder gekende crisis, vonden wij als Marbles toch een nieuwe manier om te helpen, te ondersteunen, vleugels te geven. En dat had nooit gekund zonder de ijzersterke purpose als onmisbare basis.

In onze purpose staat het dan ook netjes omschreven: Marbles wil geluk creëren - en doet dit via creatieve oplossingen.

Over Kivalo 2

Alles omdenken

Waar de creativiteit dan bij Kivalo lag — een platform dat we toch al eerder beheerden -, vraag je? Wel, naast het feit dat we het platform zijn gaan omdenken in functie van de crisis, besloten we ook om het concept als een lean startup te bekijken. 

Hoe, startup? Kivalo bestond toch al?” Klopt. Maar dat was het dan ook. Kivalo had geen duidelijke purpose, niets om naartoe te werken en vooral: niets om in te geloven.

Alles begint bij je purpose

Daarom bekeken we Kivalo als een startup: en net zoals bij elke nieuwe organisatie, begonnen we bij de bepaling van de identiteit, het in kaart brengen van doelgroepen, het uittekenen van een businessmodel… maar vooral: bij de bepaling van de onderliggende purpose. 

Toen we deze hadden, was het eenvoudig om de flow van een typische lean startup te volgen, uitrollen en blijvend te optimaliseren.

Home2 1

Marbles <3 purposedriven werken

Kivalo is één van onze eerste, grote, creatieve oplossingen in functie van de purpose van Marbles — én is daarnaast ook nog eens gestoeld op zijn eigen, individuele purpose. En nu? Nu hebben we honger naar meer. Naar meer creatieve oplossingen: voor meer klanten, voor andere startups, voor bedrijven die inspiratie zoeken, enzovoort.

Oh, ja. Dit was nog maar het begin. Daar kunt ge godverdekke zeker van zijn.

To be continued…

Zelf ook purpose-driven werken? Contacteer ons!
Tim Berghmans