Waarom is een bedrijfsidentiteit belangrijk? | Marbles
Blog Bedrijfsidentiteit Marbles

Ja, mijn bedrijfsidentiteit is duidelijk. Denk ik?

Benieuwd hoe een sterke bedrijfsidentiteit je organisatie naar een hoger niveau kan tillen? Ontdek hoe we samen kunnen groeien.

Sleutel tot succes

De zoektocht naar een eigen identiteit? Het is een avontuur met vallen, nog harder vallen, en uiteindelijk opstaan. Net zoals wij zoeken naar onze unieke identiteit, zo worstelen ook bedrijven met het ‘waarom’ van hun bestaan.

Soms bewust, soms onbewust.

Want ook al lijkt de bedrijfsidentiteit voor jou zo klaar als een klontje: dat is het vaak niet voor buitenstaanders (of zelfs medewerkers). Maar waarom hechten we hier zoveel belang aan? En vooral: hoe kan een sterke bedrijfsidentiteit je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Horen en gehoord worden

Een verbintenis zoeken met je doelgroep? Dat wordt steeds een grotere uitdaging. In een overaanbod aan goederen en diensten is het moeilijker dan ooit om je te onderscheiden van anderen. 

En wie dan het luidste roept? Klopt. Die krijgt het woord.

Althans, dat is vaak de (foutieve) conclusie. Maar niets is minder waar. Het zijn diegenen die kunnen inspireren die de touwtjes in handen hebben. Maar euhm… inspireren: hoe doe je dat, eigenlijk? 

De sleutel tot succes

Steeds meer bedrijven kloppen bij ons aan met vraagstukken zoals: We vinden geen personeel”, We willen groeien in de markt” of Hoe onderscheiden we ons van de concurrentie?”. 

De sleutel tot deze vragen? Je kan het al raden… die ligt vaak bij een goede en duidelijke identiteit.

Test jezelf: kan jij kort en bondig vertellen wat je doet, hoe je het doet en hoe jij het verschil in de markt maakt? Neen? Dan is het nuttig om even stil te staan bij je bedrijfsidentiteit.

Blog Bedrijfsidentiteit Long

…en hoe SpaceX deze perfect toepast

Succesvolle bedrijven communiceren vanuit het waarom’. Ze vertellen niet wat ze doen, of hoe, maar waarom ze het doen, wat hen drijft en motiveert om te blijven gaan. Ze verdedigen vurig de reden van hun bestaan.

Neem nu SpaceX (voor de mensen die onder een steen hebben geleefd: dit is een Amerikaans bedrijf voor ruimtetransport). Alles wat gelanceerd’ wordt binnen SpaceX, vertrekt vanuit hun waarom’. Met andere woorden… ze vertellen ons keer op keer waarmee ze bezig zijn. PS: ze willen Mars koloniseren, omdat ze ervan overtuigd zijn dat de aarde in de toekomst niet meer leefbaar zal zijn. Alles wat Elon Musk -CEO van SpaceX- doet, staat in teken van overleven op Mars’.

SpaceX heeft een duidelijk en ongelooflijk -bijna buitenaards — ambitieus plan. En toch slagen ze erin om iedereen, van werknemer tot Jan Modaal, te doen geloven dat hun ambities waarheid kunnen worden. Met een vurige en liefdevolle overtuiging.

Een sterke identiteit heeft voordelen…

Dus. Recap. Bedrijven die een duidelijke visie en een sterke identiteit uitstralen? Die inspireren hun klanten & werknemers, trekken gemotiveerde medewerkers aan én realiseren een stijging aan klanten. Het zijn gedreven organisaties die weten waarom ze bestaan, met goesting om vooruitgang te boeken. Héél. Véél. Goesting. Mensen werken graag voor bedrijven met een persoonlijkheid waarin ze zichzelf herkennen. Een sterke identiteit? Die werkt dus gedreven en gemotiveerde werknemers in de hand.

…maar er zijn ook voorwaarden

Ben je aan de slag gegaan met je identiteit? Flink!

Maareuh… is je identiteit wel doordrongen in alles wat je doet? Want aan mooie woorden alleen, heeft niemand wat. Alles wat je bedrijf voorstelt, moet terug te brengen zijn tot het waarom’. We illustreren met een voorbeeld van, oh jawel, Coolblue. Hun bestaansreden Alles voor een glimlach’ wordt duidelijk in alles wat ze doen. Heb je je al afgevraagd waarom er grapjes op hun dozen staan? Hier heb je de reden! Alles wat je doet, moet het waarom uitdragen. Wees dus coherent op alle gebied — en je publiek zal je identiteit begrijpen en waarderen. Beloofd.

In het kort

We vragen het je opnieuw: is jouw bedrijfsidentiteit duidelijk? *awkward silence*
Nog steeds een aarzelend antwoord? Dan kan Marbles je vast helpen!