Sharon mccutcheon b Bk Tn4 Z Ms Uw unsplash

Help! Waar is mijn bedrijfsidentiteit? (en wat is dat nu eigenlijk?)

Een straffe bedrijfsidentiteit is de kern, het DNA én dat gouden randje van jouw organisatie. Betover klant én medewerker — en groei als nooit tevoren! 

Sleutel tot succes

‘Moeder, waarom leven wij?’

Ah… dé vraag die al menig mens zich heeft gesteld. Want wat is nu precies het doel van ons bestaan? Waarom doen we wat we doen?

Alé, ge ziet ‘m al aankomen: gespreksstof voor een kleine existentiële crisis. Goh. Moet kunnen. Want enkel door aan extreme soul searching te doen, ontdekken we waarom we leven en wat ons ‘grotere’ doel is (of zou kunnen zijn).

Doen we voor onszelf, dus, maar ook een bedrijf heeft hier baat bij. Zowel medewerker als klant heeft tenslotte nood aan een organisatie met een dappere stem, een slim brein en… een warm hart. (haha ‘s precies The Wizard of Oz hier)

Werken naar een doel: hoe de medewerker gelukkiger wordt

Onze wereld is continu in beweging. En waar werk’ vroeger slechts een verplichting was om geld te verdienen, is dit de dag van vandaag aan het evolueren naar iets veel omvangrijker dan dat. We willen niet meer werken om te werken’. We willen werken aan — en naar — iets grootser. We willen onze acht uur per dag vullen met something that matters’.

Coolblue_medewerker


Of, om het met de woorden van Simon Sinek te zeggen… we willen impact maken met ons werk. We willen iets creëren, iets bekomen. En dat kan alleen maar binnen een bedrijf dat streeft naar een duidelijk afgelijnd hoger doel.

Met andere woorden… heb je een sterke bedrijfsidentiteit? Dan zullen je medewerkers gelukkiger zijn — en beter presteren.

Kopen met een hart: hoe de klant gelooft in jouw merk

Ieder bedrijf is op zoek naar dé manier om verbintenis te zoeken met de doelgroep. En dat wordt er niet gemakkelijker op… Vandaag mogen we tenslotte gerust spreken van een overaanbod aan diensten en goederen, waardoor het steeds moeilijker wordt om je te onderscheiden van de concurrent.

Outbound

Vroeger gold: wie het luidste roept, krijgt het woord. Outbound marketing, noemen ze dat wel eens: grote budgetten om je klant kapot te adverteren. 

Werkte vroeger goed, maar vandaag is niets minder waar. Want vandaag draait alles rond inspiratie.

Betover de klant met een gouden randje

De klant wil betoverd worden, gecharmeerd worden, verliefd worden. Hij/​zij wil geloven in wat jullie doen — en waarom jullie het doen. Dan pas zal hij/​zij actie ondernemen. Zoek daarom naar dat gouden randje, datgene wat jouw bedrijf zo uniek maakt. En communiceer dit elke dag opnieuw in alles wat jullie doen, beloven en aanbieden.

Fangirlen op Coolblue

Op zoek naar een voorbeeld van een ijzersterke bedrijfsidentiteit? Coolblue! Hun identiteit is volledig opgebouwd rond klantgerichtheid: dat vind je terug in hun slogan, hun website en hun volledige aanbod.

Coolblue_identiteit

Elk aspect van de customer journey is gericht op hun doel (en slogan): Alles voor een glimlach.’ En dat nemen ze serieus! Dat gaat van levering en winkelgemak, helemaal tot aan het lezen van de (normaal gezien saaie) algemene voorwaarden.


Kies je voor Coolblue, dan kies je dus voor een bedrijf dat elke dag opnieuw streeft naar pure verwennerij en klantenservice. Nja. Waarom zou je nog voor een ander bedrijf kiezen?

Het Marbles collegamodel baseert zich op ons geloof in jouw identiteit

Het collegamodel is tenslotte onze manier om straffe langetermijnsamenwerkingen met onze klanten aan te gaan — zodat zij op hun beurt hetzelfde kunnen bekomen met hun eigen klanten. Onze samenwerking start daarom altijd op dezelfde manier: de zoektocht naar jouw bedrijfsidentiteit.

Via een interactieve kennismakingsmeeting vertel jij ons eerst wat je doet (elektronica verkopen) en vervolgens hoe dat jij dat doet (via een toffe en scherp geprijsde webshop die gericht is op gebruiksgemak en het vermijden van keuzestress). Vervolgens gaan we samen op zoek naar waarom je het doet (om de nummer één te zijn op gebied van klantgerichtheid en hier een voorbeeld in te zijn voor andere bedrijven).

Wanneer we je why gevonden hebben, toveren we deze om tot een sterk uitgeschreven bedrijfsidentiteit. Deze is vanaf nu jouw kapstok om aan vast te houden: alles wat jij vanaf nu doet, moet deze why’ uitdragen. Doe je dit coherent en op een slimme manier? Dan word jij misschien binnenkort dat ene hippe bedrijf met een mega fanbasis… Move over, Coolblue!

WizardofOz

Wa denkte? Vliege we’r in?

Klaar voor je eigen hartverwarmende bedrijfsidentiteit die klant én medewerker betovert? Da zal wel zijn, da! Contacteer ons — en dan zijn wij de Wizard of Oz voor jouw Tin man! (snapte? Dieje was ook op zoek naar een hart)

Ja, we vliegen d'rin! Geef mij dat gouden randje!
Tim Berghmans