Een atypisch HR-beleid, een atypische award | Marbles
Team Marbles Award

Hallo. Wij zijn Marbles. Een award-winning communicatiebureau.

We kunnen het nog altijd niet geloven, maar we wonnen de HR Pioneer Award External Communication! Champagne, anyone?

Op donderdag 19 april gingen de Belgian HR Pioneer Awards door in The Event Lounge te Brussel. Wij bij Marbles streden mee binnen de categorie HR Pioneer Award External Communication samen met de andere genomineerden Scania, Van Dievel, 361° en The Oval Office. We kunnen het nog altijd niet geloven, maar we wonnen overtuigend met maar liefst 45% van de stemmen! Champagne, anyone?

Het verhaal achter onbeperkt verlof

Onze case stond in teken van ons befaamd onbeperkt verlof. Maar waarom hebben we dit eigenlijk in het leven geroepen? Wel, de IT sector staat al jaren onder druk op personeelsvlak. Grote IT-consultancy bedrijven belonen young potentials met een mooie firmawagen en andere extralegale voordelen waar kleinere KMO’s zoals Marbles niet tegenop kunnen.

In plaats van onze status voorbij te lopen, zijn we op zoek gegaan naar wat echt belangrijk is voor onze werknemers, en bij uitbreiding, voor onze potentiële toekomstige werknemers.
Het uitgangspunt van onze Employer Branding strategie was drieledig:

  • Net als in alle onderdelen van ons bestaan zoeken we naar innovatieve oplossingen. Oplossingen die verder gaan dan ‘het normale’.
  • We wilden ons onderscheiden als aantrekkelijke werkgever die de focus legt op de persoon, op leuk samenwerken en gelukkig zijn, zowel in je job als in je privéleven. We geloven in betere prestaties door gelukkige werknemers.
  • In plaats van veel geld te steken in grote HR campagnes investeerden we het geld in tijd om onze eigen werking en onze eigen reputatie te verbeteren. Door te tonen wie we zijn en onze waarden vooruit te schuiven.

Minder stress, betere resultaten en optimale teamsfeer

Zo kwamen we op het onbeperkt verlof. Als werknemer van Marbles kan je zelf bepalen hoeveel vakantiedagen je opneemt per jaar. Iedereen is anders, de ene heeft een hoger stressniveau, de ander heeft een ingewikkelde gezinssituatie. Door de vrijheid te geven aan werknemers om zelf te bepalen hoeveel verlof ze nodig hebben kunnen ze makkelijker het evenwicht vinden tussen work & life.

Wie we willen bereiken? Mensen met passie!

Met onze HR campagne wilden we in de eerste plaats mensen bereiken die maar graag bij Marbles aan de slag willen. High Potentials en profielen met een mooi palmares die geloven in de Marbles aanpak, een passie hebben voor marketing & communicatie en mee willen bouwen aan de groei van onze KMO.
Onze secundaire doelstelling was om andere bedrijven te inspireren, en te tonen dat de pijnpunten die vandaag altijd terugkomen in HR (te weinig verlof, burnout, stress,..) ook wel hun oplossingen kennen. Anderzijds willen we tonen dat een sterk vertrouwen tussen werkgever en werknemer essentieel is om beide partijen gelukkiger te maken.
Nog niet helemaal duidelijk? We laten het onze werknemers zelf vertellen…

Deze award is voor ons meer dan een trofee en mediapakket (t.w.v. €33.535) alleen. Het is een bevestiging dat onze creatieve en vernieuwende HR aanpak, met onbeperkt verlof als paradepaardje, werkt! Onze vacatures worden razendsnel ingevuld en werknemers zijn gelukkiger dan ooit: op de werkvloer en daardoor ook in hun privéleven.
“Met ons verhaal wil ik ook andere bedrijven inspireren om op een andere en creatieve manier aan marketing te doen. Denk ‘outside the box’ en kom uit je comfort zone!”, aldus Tom.

De ‘goesting’ om de komende jaren verder te groeien met gelukkige werknemers is nu sterker dan ooit. Ons hele team is vastberaden om nog meer van onze creativiteit en talent te laten zien in de toekomst. Wordt ongetwijfeld vervolgd…