Onderbewustzijn

Beantwoordt jouw homepage deze 3 onderbewuste vragen?

Er zijn 3 vragen die mensen zich onderbewust stellen als ze een website bezoeken.

Er komen elke dag mensen op je website die zoeken en willen kopen of steunen wat jij te bieden hebt. Die mensen aandacht geven is goud waard. Dit artikel gaat in op hoe je in de cruciale eerste 7 seconden dat die bezoeker op je website is het verschil kunt maken om jouw doelen en die van je doelpubliek dichter bij elkaar te brengen.

In de 33 inhoudelijke analyses van websites en webshops die ik dit jaar al deed, stond daarom centraal of de geanalyseerde website of webshop als communicatiemiddel wordt ingezet om organisatiedoelen en doelen van het doelpubliek dichter bij elkaar te brengen.

Om die aandacht concreet te maken, moet je website helder antwoord geven op 3 vragen die mensen zich onderbewust stellen als ze je website bezoeken:

  1. Waar ben ik?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Waarom zou ik dat doen?

Die 3 vragen beantwoorden is cruciaal. Duizenden experimenten van MarketingExperiments​.com tonen het aan: Clarity trumps persuasion. En daar krijg je niet veel tijd voor laat de ondertitel van het experiment verstaan: How changing the first seven seconds of user experience drove a 201% gain.

Eerste indruk, je hebt zeven seconden

1, 2, 3, 4, 5, 67 …

En dan moet het helder zijn bij wie ik ben, wat ik kan doen en waarom ik dat zou doen.

Echt, mensen doen geen moeite je website of webshop te begrijpen. Waarom zouden ze ook? De mensen van wie je hoopt dat ze van je kopen, hebben meer keuze en minder tijd dan ooit. Als je er niet in slaagt die helderheid te scheppen, zijn je bezoekers -de mensen die zoeken en willen kopen wat jij te bieden hebt- weer weg. Je concurrentie is immers slechts een muisklik verwijderd.

Er zijn 3 elementen die je websitebezoekers helpen om binnen 3 seconden een antwoord te geven op de eerste twee onderbewuste vragen: logo, tagline en navigatie.

  1. Je logo spreekt voor zich, sommige logo’s zijn heel verhalend of bevatten al de kern van de zaak. De meeste doen dat niet en hebben de tagline nodig om dat te verhelderen.
  2. Een tagline, het zinnetje of de paar woorden onder je logo. De one word pitch: dat ene woord dat mensen zeggen als ze aan jou denken. Of een bezoekergerichte belofte of statement.
  3. De navigatie geeft een overzicht van wat je site te bieden heeft en als dat aansluit bij wat je doelgroep zoekt, is je navigatie voor hen een wegwijzer.
Kan iemand alleen door naar je logo, tagline en navigatie te kijken, vertellen van wat voor organisatie de website is en wat hij er kan doen?

Doe de headertest

Weten of jouw website of webshop binnen 3 seconden een helder antwoord geeft op die 2 onderbewuste vragen (bij wie ben ik en wat kan ik hier doen) ontdek je met de headertest. Dek alles af onder de header, het bovenste deel van je website of webshop waar je logo, tagline en navigatie staat. Kan iemand nu alleen door naar je header te kijken, vertellen van wat voor organisatie de website is en wat hij er kan doen?

Van de 33 geanalyseerde websites en webshops slagen er 10 (30%) voor de headertest en maken met hun logo, tagline en navigatie helder bij wie je bent en wat je er kunt doen.

Gebruik een titel die je bezoeker in gedachten Ja’ doet zeggen

Zo, de eerste 3 seconden zijn voorbij, er zijn er nu nog 4 over voor het beantwoorden van de derde onderbewust levende vraag: waarom zou ik dat doen?

Hier is je hoofdtitel bepalend: een beschrijvende titel die snel, helder en concreet duidelijk maakt waarom je bezoeker best voor jou kiest.

Je titel is een conversatiestarter. Een belangrijke stap om jouw doelen en die van je doelpubliek dichter bij elkaar te brengen.

Hoe beschrijft je doelgroep wat ze zoekt en hoe beschrijf jij dat je de oplossing hebt die aan die behoefte voldoet. Dat is jouw toegevoegde waarde door de ogen van je doelgroep. Dat maakt dat ze denken en het begin van vertrouwen krijgen dat jij hen begrijpt en mogelijk kunt helpen.

Opvallend is dat van de 33 geanalyseerde websites slechts 5 (15%) een hoofdtitel heeft.

Het doel van de titel is je bezoeker de eerste paragraaf laten lezen, niet je product of dienst te verkopen. Je titel is een conversatiestarter. Een belangrijke stap om jouw doelen en die van je doelpubliek dichter bij elkaar te brengen.