Marbles Seo Postkopie Header

Jouw bedrijf bovenaan in Google. Hoe doe je dat?

In een vorige blogpost legden we je uit wat het belang van een goede SEO is voor je onderneming. Maar je bedrijf bovenaan in de zoekresultaten van Google krijgen, hoe doe je dat nu in de praktijk? Voor een goede SEO werk je best volgens een aantal stappen. We illustreren ze aan de hand van een voorbeeld.

Als zaakvoerder van een lokale winkel voor mountainbikes wordt het hoog tijd om je markt uit te breiden met de online verkoop van je fietsen.

1. Bepaal je zoekwoordstrategie

In een eerste fase bepaal je de strategie die je zal hanteren. Die stel je samen op basis van de structuur van je website, de producten of diensten die je verkoopt, en de aankoopfase van de klant. Denk na over de fase waarin een klant zich bevindt. Wil hij zich vooral informeren, en nog geen beslissing nemen? Dan kun je beter brede zoektermen hanteren en die linken aan de juiste landingspagina’s. Weet je klant precies waarnaar hij op zoek is, en wil hij een aantal prijzen vergelijken? Dan kies je voor specifieke zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekwoorden, hoe groter de kans op conversie is.

Bert zoekt een nieuwe mountainbike. Hij zal zich via internet eerst informeren over mountainbikes, en de soorten die er bestaan, vooraleer hij overgaat tot aankoop. Als zaakvoerder is het belangrijk om zijn zoektocht te kunnen begeleiden via de structuur van je website, naar de juiste landingspagina’s.

Bovenaan In Google Strategie

2. Kies de juiste zoekwoorden

In de volgende stap kies je de juiste zoekwoorden. Geen idee welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf of organisatie? Bekijk dan eens de zoekwoordplanner. Die geeft ook meteen weer welke zoekwoorden het meest gezocht worden in jouw regio. Handig!

Bij het kiezen van je zoekwoorden hou je best rekening met een aantal zaken, zoals het zoekvolume en het aantal concurrerende landingspagina’s. Hoe breder je zoekwoord, hoe meer concurrentie er is, en des te moeilijker het zal zijn om een hogere positie te behalen in zoekmachines.

Tijdens de zoekwoordanalyse merkt de zaakvoerder op dat er veel gezocht wordt naar down hill mountainbike bescherming. Bovendien ontdekt hij dat er online niet veel concurrentie is voor deze zoekterm. Dit is dé uitgelezen kans voor hem om nieuwe content te creëren en zo bezoekers naar zijn website te lokken.

Longtail Zoekwoorden

3. Optimaliseer de technische aspecten van je website

Nu je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, komt het moeilijke en technische werk. Stel jezelf de vraag of de pagina’s van je website onderling met elkaar linken. Staat er bij de productinformatie een link naar de contactpagina met de openingstijden? En staat in de link vervolgens het juiste zoekwoord? Door zulke kleine details aan te passen, kom je al een heel eind.

Ga nog een stapje verder door te controleren of de achterliggende code van de webpagina’s rekening houdt met SEO — of vraag het aan je websitebouwer of online marketingbureau als je zelf geen idee hebt hoe dat moet. Deze SEO cheat sheet vat het nog eens samen.

De fietsenhandelaar schreef een blogpost over down hill mountainbike bescherming”. Hij brengt zijn website vervolgens technisch in orde door alle alt tags van de foto’s en de meta omschrijving in te vullen. Zo worden tekst en foto’s makkelijk gevonden. 

4. Optimaliseer je webteksten

Zodra je website technisch gezien helemaal in orde is, denk je na over de webteksten. Hoe meer je teksten zijn toegespitst op de juiste zoekwoorden, hoe meer bezoekers je via Google binnenkrijgt. Het verwerken van de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea’s zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt.

Let wel op, en stop je teksten niet bomvol zoekwoorden. Google straft het overmatig gebruik van zoekwoorden namelijk af. Dat kan ervoor zorgen dat je website tóch lager zal scoren in de zoekresultaten. Tip: zijn je teksten met zoekwoorden prettig om te lezen? Dan zit je goed!

Wil je weten of je SEO goed geoptimaliseerd is? Of heb je nog tips nodig? Bekijk dan zeker even de tools van Moz, Raventools, SEOsitecheckupof Semrush. Ze kunnen je een eind op weg helpen.

Tijdens het schrijven van de teksten zorgt de fietsenhandelaar ervoor dat zijn keyword goed en duidelijk vermeld staat op de pagina, met een goede structuur, zodat Google de pagina makkelijk vindt. 

Seo Teksten

5. Zorg voor linkbuilding

SEO houdt echter niet op bij het optimaliseren van de website zelf. Linkbuilding is ook belangrijk om een goede positie te behalen.

Ik hoor het je al denken: waarom zou ik linken naar andere websites, en daardoor eventuele bezoekers verliezen?’ Wanneer andere websites linken naar jouw website, heeft dit net een positief effect op je positie in de zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de relevantiebeoordeling voor een bepaalde zoekopdracht. Ze vergroten met andere woorden je geloofwaardigheid.

De zaakvoerder weet uit ervaring dat de website www​.mountainbikeroutes​.be een veel gebruikte website is door liefhebbers van mountainbikes. Hij probeert er daarom voor te zorgen dat ze linken naar zijn website om zo nieuwe bezoekers aan te trekken. 

6. Meten is weten

Meten is weten. Oh zo cliché, maar oh zo waar. Het is de laatste stap van het proces die heel vaak vergeten wordt. Relevantie speelt hier weer een grote rol. Via Google Analytics ontdek je via welke zoekwoorden je bezoekers op je site terechtkomen. Zo kom je te weten of je zoekwoordstrategie werkt. Het geeft je de mogelijkheid om bij te sturen indien nodig.

De fietsenhandelaar houdt alle keywords bij via een trackingtool om een overzicht te behouden en de positie van zijn website te controleren. 

Adverteren via Google

Kom je handen tekort? Of wil je het allemaal wat sneller laten gaan? Wie zijn bedrijf op een eenvoudige en snelle manier bovenaan in de Google-zoekresultaten wil krijgen, kan Google Adwords gebruiken. Dat is een advertentieprogramma van Google waarmee je adverteert in de zoekresultaten. Het geeft je de mogelijkheid om te kiezen bij welke zoekopdrachten je advertentie getoond wordt, tegen betaling.