Google’s nieuwe Search lay-out: de impact op jouw SEA en SEO

Afgelopen vrijdag voerde Google één van de grootste veranderingen ooit aan de lay-out van de resultatenpagina’s door. De rechterkolom, die steeds gevuld was met advertenties, verdween. Alleen Google Shopping en de Knowledge Bar blijven staan.

Google Nieuwesearch Layout

Wat verandert er juist?

De verandering was niet helemaal onverwacht, omdat Google al sinds 2010 experimenteert met de lay-out. Eind vorig jaar testte Google de nieuwe lay-out uitgebreid door die al voor bepaalde zoektermen te implementeren.

  • Geen advertenties meer in de rechterkolom.
  • Van 11 naar 7 advertenties op een pagina:
    • 4 bovenaan de pagina
    • 3 onderaan de pagina

Welke impact heeft deze verandering?

Advertenties

Google geeft slechts de 4 beste advertenties bovenaan weer. De concurrentie voor de top zal dus nog groter worden, omdat gebruikers zelden tot onderaan de pagina scrollen. De kost per klik voor populaire zoekwoorden zal hoogstwaarschijnlijk de komende weken ook stijgen. Dat betekent dat je minder advertenties krijgt voor hetzelfde budget tenzij de kwaliteit stijgt.

Het voordeel is dat elke advertentie nu met advertentie-extensies (telefoonnummer, locatie van je organisatie, site-links) getoond wordt en dat heeft een positieve invloed op de score van je advertentie. 

Zoekmachineoptimalisatie

Als gebruiker zal je steeds meer betaalde advertenties zien in de zoekresultaten en word je als het ware gedwongen’ om daarop te klikken. Het aantal organische zoekresultaten boven de vouw halveert. Waar er vroeger 3 of 4 weergeven werden, zullen dit er nu maximaal 2 zijn. In sommige gevallen zie je zelfs geen organische resultaten, omdat Google een reeks afbeeldingen of een kaart relevanter vindt.

Doordat er minder organische resultaten weergeven worden zal SEO steeds belangrijker worden en de concurrentie voor de organische plaatsen ook steeds groter worden.

Gelukkig zijn wij Google certified — en kunnen wij je hierbij helpen. Oef!