Google Posts schudt lokale SEO door elkaar

Google Posts is een experimentele functie die Google in januari dit jaar lanceerde voor de kandidaten van de presidentsverkiezing in de Verenigde Staten. Ondertussen hebben ze de functie ook voor een aantal lokale Amerikaanse bedrijven uitgerold.
Header Google Posts 1

Wat zijn Google Posts?

Google Posts is een manier om content direct te laten verschijnen in de zoekresultaten van Google. Dit betekent dat blogposts en andere content niet meer geïndexeerd moeten worden, maar direct toegevoegd worden aan de resultaten en als een ‘naamkaartje’ worden weergegeven.

Google Posts Afbeelding 1 300X265

Het voordeel van Google Posts?

Dat ligt bij het feit dat het bereik van je content veel groter wordt. Je bent niet meer beperkt tot je fans en volgers op social media. De functie kan in de toekomst dus uitgroeien tot het perfecte platform om je (potentiële) klanten op de hoogte te houden over je organisatie.

Google presenteert het momenteel nog als een experimenteel podium”, maar als Posts blijft bestaan zullen de gevolgen voor de SEO strategie van organisaties, die klanten vooral via lokale zoekopdrachten aantrekken, enorm zijn.

Een compleet nieuwe resultatenpagina

Google Posts verschijnen alleen bij lokale branded” en non-branded” zoekopdrachten. Dit betekent zoeken op de naam van je organisatie of de producten die je verkoopt in combinatie met je locatie.

Google Posts Afbeelding Branded 1423X1080

Branded zoekopdrachten

De resultatenpagina bij een branded” zoekopdracht naar een bedrijf dat Google Posts gebruikt bestaat bijna alleen maar uit content van dat bedrijf. Denk aan links naar de website, social mediakanalen en blogposts. Dit betekent dat websites zoals Yelp en TripAdvisor niet meer tussen de eerste resultaten verschijnen.

Google Posts Afbeelding Non Branded 300X227

Non-branded zoekopdrachten

Ook de resultatenpagina bij non-branded” zoekopdrachten gaat er heel anders uitzien, omdat bedrijven met Google Posts een prominente plek in de resultaten krijgen. Content van dat bedrijf, die betrekking heeft op de zoekopdracht, verschijnt bovenaan, terwijl andere resultaten naar onder zakken.

De impact op bedrijven en hun SEO strategie

Lokale organisaties krijgen via Google Posts een kans om het te winnen van grotere ondernemingen die de resultatenpagina’s vaak opeisen. Met goeie content verschijnen ze op de eerste plaats zonder geld te besteden aan advertenties of de ontwikkeling van een klasbak’ website.

Google Posts zal voor lokale organisaties hoogstwaarschijnlijk ook een positieve invloed hebben op het aantal conversies via Google Search. Wie een lokale zoekopdracht invoert, heeft de intentie om dat product te kopen, maar besloot nog niet waar hij het gaat kopen. En omdat je met Google Posts prominent in beeld komt, is er een grote kans dat de keuze op jouw organisatie valt.

Niet-lokale organisaties die geen locatie vermelden op hun website gaan steeds minder relevant worden bij de lokale zoekopdrachten en zullen bijgevolg dalen in de resultaten.

Waar kan Marbles bij helpen?

Google Posts is voorlopig nog niet beschikbaar in België, maar wij kijken alvast uit naar de lancering! Bij Marbles geloven we dat sterke content de visibiliteit van je organisatie verhoogt en daar zal Google Posts een flinke boost aan geven. Waarom?

  • Delen van engaging content wordt eenvoudiger en je bereikt een groter publiek.
  • Bij branded en specifieke non-branded zoekopdrachten zal je content zeker in de resultaten verschijnen. Dat maakt ook dat je de concurrentie een stap voor bent.

De juiste content creëren was al belangrijk om gevonden te worden in Google, maar wordt dus nu alweer nog belangrijker!