Boost je business met deze Google Adwords tips

Verdwaald in het Google Adwords doolhof? Met deze Google Adwords tips lanceer je in no-time een succesvolle SEA campagne.

Adwords Header

Als je een succesvolle onderneming uit de grond wil stampen, is online marketing vandaag nog steeds the way to go. Mensen beginnen hun zoektocht naar producten en diensten immers steeds vaker online. Een goede zichtbaarheid op de eerste pagina van Google is daarom essentieel. Maar - the horror! - de concurrentie is er moordend. De betalende zoekadvertenties van Google, Google Adwords, kunnen ervoor zorgen dat jij een streepje voor hebt op de rest. Met deze Google Adwords tips ben je er in no-time klaar voor!

TIP 1: Denk vanuit doelen per campagne

Bij het openen van je Google Adwords account, kan je vrijwel meteen je eerste campagne opzetten. Kies bij het aanmaken van de campagne voor de functie Alleen in het zoeknetwerk’. Zo ben je er zeker van dat je enkel in de zoekresultaten van Google terechtkomt. Kies daarnaast voor een relevante campagnenaam die iets zegt over je marketingdoelstellingen. Wil je meer visibiliteit creëren? Meer sales genereren? Of meer contactaanvragen binnenkrijgen? Beschrijf je doelen per campagne en volgens de fases waarin de consument zich bevindt in de customer journey. Daarna kan je bepalen hoeveel budget je aan welke doelstelling wil spenderen.

TIP 2: Bepaal je doelgroep, taal en geografische locaties

Naast het definiëren van je marketingdoelstellingen, is het belangrijk om te weten naar welke doelgroep je wil communiceren en welke locaties voor jou interessant zijn. Heb je een lokale business zoals een fietswinkel in Aalst? Ga dan voor radiustargeting. Daarbij kan je je exacte locatie pinnen en de regio binnen een bepaalde straal rond die locatie targeten. Tot slot koppel je je Google Adwords account best met je Google Analytics account. Zo kan je in Google Analytics nakijken welke doelgroepen of locaties goed of minder goed scoren. Op die manier kan je de relevante doelgroepen en locaties voortdurend bijsturen.

Adwords
Adwords 2

TIP 3: Bepaal je advertentiegroepen op basis van een grondige keywordanalyse

Nadat je de campagne hebt opgezet, is het tijd om je advertentiegroepen op te stellen. Een advertentiegroep bevat een of meer advertenties die een gezamenlijke reeks zoekwoorden targeten. Volgens Google richt je alle advertenties en zoekwoorden in een advertentiegroep best op één product of dienst om de beste resultaten te behalen. Heb je bijvoorbeeld een meubelzaak? Richt je advertentiegroepen dan in volgens productcategorieën zoals tafels, stoelen, bedden enzovoort. Relevante zoekwoorden vind je aan de hand van de Google Zoekwoordplanner. Per advertentiegroep, beperk je je best tot maximaal 10 zoekwoorden met een lage concurrentiewaarde en een hoog zoekvolume.

Adwords 3

TIP 4: Voeg long-tail zoekwoorden toe

Zit je consument al in de eindfase van zijn koopproces? Dan is het interessant om longtail zoekwoorden te gebruiken in je advertentiegroepen. Longtail zoekwoorden bestaan uit 3 of meerdere zoekwoorden en zijn daarom minder onderhevig aan concurrentie!

TIP 5: Test verschillende zoekwoordtypes uit

Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoordtypes hanteert. Brede zoektermen zoals meubels’ worden gebruikt door mensen die op zoek zijn naar informatie. Ze zijn op verkenning en willen zich informeren over welke soort meubels er allemaal zijn. Exacte zoektermen zoals witte kasten in hout’ zijn al veel specifieker, en duiden erop dat de consument zich in een later stadium van het koopproces bevindt. Test dus verschillende zoekwoordtypes uit zodat je exact weet waar je potentiële klanten naar op zoek zijn.

Adwords 4

TIP 6: Voeg negatieve zoekwoorden toe

Zijn er bepaalde woorden waar jij je product of dienst absoluut niet mee wil associëren? Verkoop je specifiek loopschoenen, maar geen tennisschoenen? Maak dan gebruik van uitsluitingswoorden. Hoe meer irrelevante zoekwoorden je uitsluit, hoe beter je gevonden wordt op de juiste producten en diensten, en door de juiste doelgroep.

TIP 7: Hou je kwaliteitsscore in de gaten

De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s scoren op het Google Search platform. Als je naar zoektermen’ gaat, kan je via een tekstballonetje je kwaliteitsscore checken. Zorg ervoor dat de drie onderdelen van de kwaliteitsscore (verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de landingspagina’s) altijd goed scoren. Nog een extra tip: maak per advertentiegroep een relevante landingspagina en vermeld je zoekwoorden altijd in je advertentie!

TIP 8: Zorg voor aantrekkelijke advertenties

Stand out from the crowd en ga voor sexy’ advertentieteksten. Probeer ook de unieke kenmerken van je bedrijf (USP’s) in de advertentie op te nemen. Maak in de advertenties meteen duidelijk wat de doelgroep van jouw bedrijf of dienst kan verwachten. Wek nieuwsgierigheid op door vragen te stellen, zet je keyword altijd vooraan en eindig met een goede call-to-action zoals lees meer”, koop nu”, win een prijs”, contacteer ons”, enz.

TIP 9: Voeg advertentie-extensies toe

Google Adwords zal bij de start van je campagne vragen of je advertentie-extensies wil aanmaken. Zeker doen! Zulke extensies zijn uitbreidingen van je advertentie waarin je extra informatie over je bedrijf kan weergeven. Door je tekstadvertenties uit te breiden met adressen, belknoppen, extra beschrijvingen, sitelinks, enz. vergroot je de kans dat mensen doorklikken.

TIP 10: Test per advertentiegroep meerdere advertenties uit

Last but not least… experimenteer! Zorg per advertentiegroep voor A/B- tests van de advertenties. Geef de ene bijvoorbeeld een andere titel, of gebruik per advertentie eens een ander keyword. Wat betekent dat voor de resultaten? Doet de ene advertentie het beter dan de andere? Als je dit goed opvolgt, kan je je advertenties nauwkeurig finetunen voor de beste resultaten!