Wat is GDPR en waarom is het belangrijk? | Marbles
Gdpr Marbles

GDPR: hét excuus om je marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen

De nieuwe GDPR-wetgeving komt met rasse schreden dichterbij. Reden voor paniek? Allesbehalve, zolang je goed voorbereid bent. Wij helpen je!

Privacy by design

Wanneer je iets of wat mee bent in de wereld van marketing, dan is de kans groot dat je het al gehoord hebt: al dat gezucht, geblaas en gewanhoop wanneer het de aanstormende GDPR-wetgeving betreft. Maar wat houdt deze complexe materie nu precies in - en vooral… waarom vinden wij bij Marbles dat deze evolutie niet meer dan normaal én zelfs meer dan welkom is? Wij lichten toe.

(PS: spoiler alert in de titel)

Gdpr Lock

GDPR in een notendop

Eerst en vooral geven we je graag de betekenis van dit belangrijke acroniem mee: GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Wij durven ook weleens de vertaling hiervan in de mond nemen: AVG, oftewel Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als t kind maar ne naam heeft!

Hoe je het ook noemt, het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer: een vernieuwde wetgeving betreffende de bescherming van persoonlijke data van EU-bewoners én de plichten van de organisaties die deze data willen verzamelen.

Logisch ook, dat deze wetgeving aan vernieuwing toe is. Zijn voorganger (de DPD, Data Protection Directive) dateert immers al uit het glansrijke jaar 1995, oftewel het jaar waarin Proton trots (haha) gelanceerd werd in België én het jaar waarin programmeertaal Java het levenslicht zag. Om zomaar enkele voorbeelden te geven, hé.

Wat verandert er precies?

Goh, ja. Heel wat, natuurlijk. Daarom probeerden we het zo kort mogelijk te houden. Kom gerust langs voor meer diepgaande informatie!

  • Toestemming. Wanneer bedrijven toestemming vragen om bepaalde data te ontvangen, dan mag dit niet meer via die onbegrijpelijke terms and conditions, tsjokvol wetstaal. Alles moet transparant en duidelijk neergeschreven zijn, zonder dubieus of conditioneel taalgebruik. Daarnaast moet het eenvoudig zijn om je toestemming weer in te trekken.
  • Kennisgeving van inbreuk. Moest het voorvallen dat er inbreuk werd gemaakt op de verkregen data, dan moet dat gecommuniceerd worden binnen de 72 uur.
  • Recht op toegang. Iedereen heeft het recht om informatie te verkrijgen over de data die hij/​zij heeft afgestaan. Met andere woorden: iedereen heeft het recht om te vragen of deze wel effectief gebruikt wordt. De partij die de persoonlijke data kreeg, moet bovendien te allen tijde een gratis elektronische kopie over het gebruik van deze data kunnen aanleveren.
  • Het recht om vergeten te worden. Wanneer de verkregen data niet langer relevant is voor het oorspronkelijke doel, dan kan de gever (ook wel data subject genoemd) eisen dat alle data voorgoed verwijderd, en dus niet meer verspreid, wordt.
  • Gegevensoverdraagbaarheid. Individuele partijen mogen de elektronische kopie over het gebruik van hun persoonlijke data (zie puntje 3) hergebruiken voor persoonlijke doeleinden, door deze over te dragen over verschillende IT-omgevingen.
  • Privacy by design’. Deze term roept op om alle nieuwe maatregelen meteen op te nemen vanaf het designproces. Hiermee bedoelen we: vanaf de start van het project de correcte technische én infrastructurele maatregelen implementeren.
  • Data Protection Officers. Deze specialisten worden aangesteld omdat ze de nieuwe GDPR-wetgeving kennen als hun broekzak. Ze zorgen voor een systematisch monitoren en/​of verwerken van gevoelige en/​of persoonlijke data.

Hoe gaat Marbles om met deze veranderingen?

Gdrp Kosten

We begrijpen dat deze nieuwe regelgeving wat angstaanjagend kan zijn. Zeker omdat er torenhoge boetes vasthangen aan het niet opvolgen van deze nieuwe wetgeving: als je pech hebt, kunnen die boetes oplopen tot maar liefst 10 miljoen euro of 2% van de omzet, indien dat laatste cijfer hoger is. Logisch, dus, dat je hier misschien wat zenuwachtig van wordt. Snappen we.

F07A5003

Daarom stelden wij binnen ons team een specialist aan (ook weleens de superfancy Data Protection Officer genoemd) die ieder van onze klanten met de nodige GDPR-zorg behandelt, opvolgt én afrondt. Met andere woorden: wij sturen een mailtje waarin alle aanpassingen netjes opgelijst staan. Jij klikt op akkoord’. Wij brengen alles voor je in orde tegen een verminderd tarief, netjes voor de deadline van 25 mei 2018. Zo eenvoudig is het!

En, het allerbelangrijkste… Waarom moeten we de komst van de GDPR-wetgeving omarmen?

Wel, heel eenvoudig. Wij zijn ervan overtuigd dat deze wetgeving een grote stap is richting een positiever beeld over marketing. Marketing met een hart, als het ware. Het is immers dé perfecte opportuniteit voor elke marketeer om goed werk te leveren dat de mens als zijnde mens’ (en niet als zijnde klant die moet opbrengen’) in de spotlight zet. Marketeers zullen dus harder moeten werken om aandacht te behouden én met dit hard werk het recht verdienen (en niet kopen) om op eerlijke wijze te communiceren met hun doelpubliek.

Creativiteit troef: bedankt, GDPR!

En weet je wat? Hard werk alleen zal niet voldoende zijn. Want dé sleutel tot succesvolle marketingcampagnes in het nieuwe GDPR-tijdperk? Dat is creativiteit, lieve vrienden. Iedere marketeer zal gedwongen worden om out of the box te denken en creatiever te werk te gaan. Vermoeiend? Zeker.

Slecht nieuws? Absoluut niet: deze strikte wetgeving zal je immers dwingen om gewoon opnieuw beter en beter te worden in je job. Want geef toe… elke push naar een krachtiger profiel en sterkere campagnes, dat is een push naar een beter en menselijker bedrijf.

Zo! Wij zijn klaar om jouw marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen. En jij?

Vragen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Wij beantwoorden graag al jouw vragen én geven je er nog een kopje koffie bovenop. Volledig met jouw toestemming, natuurlijk.

Tot snel!

Heb jij GDPR goed begrepen?