Pexels Photo 271265

FAQ: wat er mis is met een pagina veelgestelde vragen

Als je bezoekers de FAQs nodig hebben om te achterhalen wat jouw onderscheidende voordelen zijn om zo voor jou te kiezen, dan heeft je website een serieus probleem.

Google helpt je je business (profit en non-profit) online krijgen. Ze doen dat onder meer met Get Your Business Online. Tips over Google Places, Google Analytics … En FAQs.

Het past bij Google, het is klantgericht denken.

Daarom zijn we bij Marbles ook fervent voorstander en gebruiker van Google-producten en diensten.
Maar met de tips voor FAQs slaat Google de plank finaal mis.

Google zegt dat dit is hoe een FAQ- pagina je kan helpen:

  • Geef klanten 247 antwoorden die ze willen.
  • Bespaar tijd en verbeter efficiency. Als klanten op je website de antwoorden vinden die ze nodig hebben, dan besteed je minder tijd aan hun vragen beantwoorden en meer aan de groei van je business.
  • Voorkom dat bezoekers eindeloos door je website klikken op zoek naar informatie.
  • Verbeter de gebruikerservaring van je website door belangrijke informatie samen te brengen.

Zonder meer, allemaal essentiële uitgangspunten voor online succes.
Maar doe dit niet op de FAQ-pagina!

Trouwens, weet jij waar FAQ voor staat?
Je hoeft je niet te schamen: er zijn veel mensen die het niet weten.

Weet jij waar FAQ voor staat? Je hoeft je niet te schamen: er zijn veel mensen die het niet weten.

FAQ = Frequently Asked Questions.
De fameuze Veelgestelde vragen.

Maar wanneer is een vraag een veelgestelde vraag (FAQ)?
Ik stelde ooit de NMBS een vraag en ik kreeg als antwoord dat ze hem hadden toegevoegd aan de Veelgestelde vragen.

Probleem opgelost.
Voor hen dan toch.

FAQs = organisatiegericht denken

Google beweert dat een pagina Veelgestelde vragen je business helpt groeien. Omdat FAQ’s volgens Google je tijd besparen en de efficiency verbeteren als’ je bezoekers op je website de antwoorden vinden op hun vragen.

En daar gaan FAQ’s nu juist de mist in: FAQ’s of Veelgestelde vragen zijn organisatiegericht denken.
Maar als je het vanuit de klant bekijkt: hoe weet je als bezoeker dat je vraag een FAQ is?

FAQ’s of Veelgestelde vragen zijn organisatigericht denken. Maar als je het vanuit de klant bekijkt: hoe weet je als bezoeker dat je vraag een FAQ is?

FAQ’s zijn vaak geen echt Veelgestelde vragen

Zie mijn voorbeeld van de NMBS, 1 keer de vraag stellen is al genoeg om een Veelgestelde vraag te zijn.

Dat is veelgesteld’ letterlijk nemen. Ik durf te beweren dat veel veelgestelde vragen nooit gesteld worden. Ze zijn gewoon vaak een andere manier om producten of diensten aan de man te brengen.

Google zegt het letterlijk: Neem antwoorden op die de voordelen en eigenschappen van je producten en diensten benadrukken.”

Onbegrijpelijk dat Google het advies geeft om daar een FAQ-pagina voor te gebruiken.

Dat doen is sluikreclame.
En sluikreclame is zoooo irritant.

Kijk naar jezelf: ga jij de voordelen en eigenschappen van producten en diensten zoeken bij de FAQs?

Wedden van niet!

Ik durf te beweren dat veel veelgestelde vragen nooit gesteld worden.