Waarom employer branding strategie? | Marbles
Employer Branding Marbles

Employer branding done right: van 1 naar 15 sollicitaties per maand

Een sterk employer brand is belangrijk voor elke groeiende onderneming. Dat beseften we bij Marbles maar al te goed wanneer we vorig jaar onze nieuwe employer branding strategie bepaalden. Dat deden we in functie van één doel: potentiële werknemers laten weten waar Marbles voor staat, en wat het betekent om bij ons te werken. In deze blogpost leggen we onze kaarten op tafel, en vertellen we waarom een krachtige employer branding strategie zo belangrijk is.

Waarom een employer branding strategie?

Wie nog niet actief aan employer branding doet, ontvangt waarschijnlijk bitter weinig sollicitaties, of spendeert een aardig bedrag aan het sourcen van nieuw talent. Met een goeie employer branding strategie keer je de rollen om: in plaats van veel middelen uit te geven aan het aantrekken van potentiële kandidaten, benut je middelen om te bouwen aan je reputatie als werkgever. Een ijzersterke reputatie zal ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep aanspreekt, en zal leiden tot een constante instroom van kwalitatieve sollicitaties.

Het Pavlov effect

Het ultieme employer brand werkt als het Pavlov effect. Een imago zo sterk, dat kandidaten spontaan beginnen kwijlen bij het horen van de naam van je bedrijf. Een imago zo sexy, dat werknemers anderen — volledig onbewust — jaloers maken wanneer ze op netwerkevenementen vertellen waar ze werken.

Het employer brand van Marbles

Marbles is een vooruitstrevend bedrijf en we dragen innovatie hoog in het vaandel. We zetten in op mensen door middel van coaching, opleidingen, flexibiliteit en door onze medewerkers interessante extralegale voordelen aan te bieden. Wie zou er niet bij ons willen werken, right?

Toch hadden we in 2015 slechts een beperkt aantal sollicitanten voor onze vacatures. Mensen die ons vonden, waren vaak laaiend enthousiast over ons bedrijf en aanbod, terwijl de meerderheid van de afstuderende studenten die we wilden aantrekken, nog nooit van ons gehoord had. Time for change. We besloten om ons employer brand te verfijnen en er actiever over te communiceren.

Op zoek naar het unieke ingrediënt (USP)

Bij Marbles beseften we dat we te maken hadden met sterke concurrentie uit de sector als het over employer branding gaat. In de ICT- en communicatiesector krijgt nieuw talent immers firmawagens, in-house catering, laptops, playstations en smartphones naar het hoofd gesmeten. Wij konden ook enkele van die voordelen aanbieden, maar dat was niets nieuws.

In de marketing spreekt men over een Unique Selling Proposition (USP) als het gaat over unieke eigenschappen waarmee een merk zich onderscheidt. Eigenschappen die de concurrentie niet heeft, of waardoor je beter bent dan de rest. Heb je een USP nodig om een succesvolle employer branding strategie uit te bouwen? Nee, maar het helpt wel. We waren ervan overtuigd dat we zo’n killer USP nodig hadden om uit de massa te springen.

Marbles Onbeperkt Verlof Media 2

Ondertussen waren interne werkgroepen volop aan het brainstormen over nieuwe manieren waarop we ons kunnen profileren als onderneming. Eén van die werkgroepen focuste zich op het uitbouwen van flexibiliteit op de werkvloer. Ze kwamen al snel op het idee om onbeperkt verlof in te voeren als ultieme vorm van flexibiliteit voor medewerkers. En zo geschiedde: een kleine aanpassing van onze bedrijfscultuur gaf onze employer branding de boost die het nodig had.

Employer branding op social media

Een employer branding strategie heeft, naast de reputatie die je wil creëren, ook een manier nodig om de boodschap over te brengen. Het persbericht over de invoering van ons onbeperkt verlof, zorgde voor de nodige schokgolf. Mensen praten er nog steeds over. Om dat momentum vast te houden, besloten we om meer in te zetten op onze social media.

Social media strategieën uitwerken, of beter gezegd content marketing, is toevallig één van onze specialiteiten. We vullen onze content kalender wekelijks met berichten over hoe het eraan toegaat bij Marbles. Funky & hip zijn we altijd geweest, we moesten het alleen nog meer in de verf zetten op social media.

De resultaten van een sterk employer brand

In 2015 hadden we gemiddeld iets meer dan één sollicitatie per maand voor onze vacatures. Gesponsorde posts op social media en dure vacatureadvertenties op jobsites waren nodig om genoeg kandidaten te lokken. Het duurde dus lang vooraleer we een vacature konden invullen.

In het laatste kwartaal van 2016 ontvingen we gemiddeld 15 sollicitaties per maand. Een serieuze sprong, en dat terwijl we de budgetten voor gesponsorde posts en vacatures op externe sites konden verlagen. Dankzij de hoge instroom aan sollicitanten kunnen we nu beter selecteren en de allerbeste profielen aannemen. Op die manier zijn onze inspanningen meteen terugverdiend.