Contentmarketing

Content marketing anno 2016: waar je op moet letten

Met je lief iedere avond thuis aan dezelfde tafel eten, is saai. Alles behalve verrijkend ook. En dat is op de werkvloer niet anders. Het is plezant om af en toe eens buiten de deur te piepen. Een eventje afschuimen bijvoorbeeld.

Content marketeer Sylvie ging deze week naar Content in Train World, een event van de Vlaamse Community Managers. Kortweg: #vlcm13. Verrijkend was het zeker. De sprekers waren dan ook niet de minste. Denk aan storyteller Guido Everaert, content strateeg Saskia Videler en Herman ‘bloggerke’ Maes.

Vlcm13 Train World 768X576

photo credit: Jani Gysels

Content marketing inzichten van 2016:

Zonder de volledige presentaties naar je hoofd te smijten, zijn er toch een paar bevindingen die we met jullie willen delen:

  • Storytelling is de téchniek om boodschappen te vermenselijken. En dat wordt alsmaar belangrijker, want corporate speak raakt ons niet meer.
  • Het is niets nieuws. Alleen kunnen we het niet genoeg herhalen: stel je doelgroep centraal! Heb het niet over wat jou als organisatie boeit, maar vertel wat jouw doelgroep wilt weten. Iedere letter, pixel of seconde moet een meerwaarde zijn.
  • Buyers are your muzes”. Schoon gezegd van Eveline Smet. Analyseer je doelgroep tot in het oneindige. Segmenteer en maak customer journeys. Weet exact welke info ze wanneer nodig hebben, want hoe gerichter de communicatie, hoe meer kans op conversie.
  • Content creëren en optimaliseren is a never ending story. Heb een overzicht van wat er op je website staat en lees dat regelmatig nog eens na. Anders gezegd, verplaats je in de schoenen van je doelgroep. Wie content maakt, moet ook midden in de organisatie staan. Dat kan via Slack. Verhalen vertellen die niet gedragen worden door de hele organisatie zijn gedoemd om te mislukken.
  • Page views is een domme metric”, dixit Herman Maes. Het gaat niet om het aantal bezoekers, maar om de kwaliteit van je bezoekers.
  • Het summum in content marketing: een influencer aan de praat krijgen. Omdat 73% van de millenials het gevoel hebben dat zij verantwoordelijk zijn om vrienden en familie te helpen bij slimme aankopen.

En dan nog iets: content marketing is geen one man show. Het gaat om creatieve content creëren, optimaliseren en sharen, contentplannen maken, data verzamelen, adverteren en samenwerken met ambassadeurs. Om maar een paar dingen te noemen. Heel veel dus, en dat doe je best in een team.