Hulp! Hoe bepaal ik mijn bedrijfs- en marketingdoelstellingen?

Maak je deel uit van een organisatie? Dan wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk laten groeien. Daar neem je misschien zelfs een digitaal communicatiebureau voor onder de arm (wat een supergoed idee van jou, seg).

Danielle macinnes Iu Lgi9 PWETU unsplash

Wanneer je dit doet, zal er al snel een charmante marketeer langskomen. En die zal de kennismaking altijd aftrappen met dezelfde vraag. Wat is nu precies jullie doelstelling? Euh… ‘geld verdienen?’, zal je dan misschien aarzelend zeggen. Waarop wij dan brutaal zullen reageren met…

… ‘kwil geld verdiene’ is geen doel op zich. Oeps. #sorrynotsorry

Waarmee we niet willen zeggen dat geld niet belangrijk is, hé. We zeggen enkel dan geld niet het doel is, maar de uitkomst van dat doel. Want vooraleer je geld kan verdienen, moet je weten hoé je dat geld binnenrijft. En dat doe je enkel door slimme doelen te bepalen. Snappie?

Een goed omschreven doel geeft je tenslotte richting aan én vertelt je wanneer je geslaagd bent in je opzet. En het is dan ook daarom dat het zo belangrijk is om die doelstellingen zo concreet en afgelijnd mogelijk te gaan formuleren.

Enter: de bedrijfsdoelstellingen en de marketingdoelstellingen. Klopt: dit zijn twee verschillende zaken, die op elkaar volgen. We zullen al eens beginnen met het verschil tussen beide uit te leggen. Hier gaan we!

Why Simon Sinek

Stap 1: bedrijfsdoelstellingen zijn de vertaling van je why’ en je visie

Groei genereren? Dat doe je door te beginnen met het opstellen van je bedrijfsdoelstellingen. Je gaat op zoek naar die broodnodige why’ (je weet wel, het DNA van je bedrijf, het epicentrum van waaruit alles vertrekt). Enkel wanneer je weet waarom je bedrijf bestaat, kan je goed doen wat je wil doen.

Maak het menselijk

Vanuit die why, genereer je een missie en een visie. Maak je organisatie menselijk, teken de ambities uit — en vergeet nooit waarom je elke dag gaat werken. Bedrijfsdoelstellingen bepaald? Cool. Dan kunnen we naar stap 2.

Marketingdoelstellingen

Stap 2: marketingdoelstellingen zijn de vertaling van je how’ en je targets 

Tijd voor die marketingdoelstellingen! Deze goals formuleren de aanpak van jouw bedrijfsdoelstellingen. Ze geven duidelijk richting aan én stellen gerichte targets op om elke doelstelling te evalueren.

Met andere woorden: waar stap één gaat over het overkoepelende kader van jullie inspanningen — gaat stap twee eerder over het concretiseren ervan. Oké, we willen groeien. Maar hoe gaan we dat doen?’ Ah, door x en x en x te doen, natuurlijk!’

Stap 3: Targets & KPI’s: snelle buzzwords, maar toch onmisbaar

Zij zijn tenslotte de praktische én werkbare vertaling van jouw marketingdoelstellingen. Bekijk ze als een handleiding om die marketingdoelstellingen te bereiken — successen die er op hun beurt voor zullen zorgen dat de bedrijfsdoelstellingen behaald worden.

Een voorbeeld? Graag. Stel, één van jouw marketingdoelstellingen is ik wil meer leads genereren’. Top. Goeie doelstelling. Dan wordt het nu tijd om dit doel te gaan opdelen in targets. Deze targets meet je met KPI’s: zij geven aan of je de doelstelling behaald hebt.

  • Awareness: meer leads genereren, doe je door de juiste doelgroep te bereiken.
    KPI: aantal (#) bereikte mannen tussen de 20 – 30 jaar in x maanden.

  • Lead generation: meer leads genereren, doe je door kwalitatieve bezoekers aan te trekken.
    KPI: x % meer offerteaanvragen in x maanden.

  • Conversion: meer leads genereren, doe je door bezoekers de juiste actie te laten ondernemen.
    KPI: aantal (#) omzet gegenereerd in x maanden.

  • Engagement: meer leads genereren, doe je door de klantenloyaliteit te versterken
    KPI: Customer Lifetime Value met x% verhogen.

Maak zowel je bedrijfs- en je marketingdoelstellingen SMART*

*Da’s Engels voor slim. En ohja: supertoevallig ook een acroniem voor alle eigenschappen waaraan jouw doelen moeten voldoen. Echt. Mega. Toevallig. *grijns*

En hoe je zo’n doelstelling dan precies SMART maakt? Awel, hé. We gaan gewoon verder op het voorbeeld van hierboven: ik wil meer leads genereren’. Een goed doel… maar niet concreet. Tijd om hieraan te werken, dus! Maak het daarom…

Allie smith 8 Sfks9qhe Lw unsplash

Specifiek
Weet concreet wat je gaat doen. Deze omschrijving bestaat meestal uit een zelfstandig naamwoord en een werkwoord.

Voorbeeld: Wij willen nieuwe leads genereren.

Meetbaar
Kan je meten of je je doel behaald hebt? Druk de doelstelling uit in een getal.

Voorbeeld: 120 leads.

Acceptabel
Is er een draagvlak binnen de organisatie dat de doelstelling succesvol zal opnemen?

Voorbeeld: Het marketingteam.

Renata adrienn ebv Cs Rypmx M unsplash


Realistisch
Baseer de planning van de activiteiten op de realiteit en maak het doel haalbaar.

Voorbeeld: Het salesteam moet deze leads kunnen opvangen.


Tijdsgebonden
Je wil weten wanneer het doel af is. Prik daarom een tijdsaanduiding, die toont dat doelen niet eeuwig kunnen blijven bestaan.

Voorbeeld: tegen eind 2020.

Het resultaat kan dan zijn…

Tegen eind 2020 zorgt het marketingteam voor 120 nieuwe kwalitatieve leads, die door het salesteam opgevangen worden. 

Met andere woorden… maak je doel zo concreet mogelijk, door de juiste W‑vragen te stellen: wat wil je bereiken, wanneer en waar gaat het gebeuren, waarom wil je het bereiken en wie wil je erbij betrekken?

Beantwoord je deze vragen SMART? Dan zal jij eindigen met een straffe doelstelling, die eenvoudig werkbaar is. Cool!

Hulp nodig?

Kom gerust af!
Tim Berghmans