Je bedrijf bovenaan in Google? Belangrijk!

Zoekmachines zijn vandaag niet meer weg te denken uit ons leven. Snel even het adres of de openingsuren van een winkel raadplegen, het recept van je favoriete gerecht opzoeken, of zelfs je eigen diagnose stellen - en vervolgens in paniek raken van de gevonden resultaten - wanneer je ziek bent. Google knows it all!

Bovenaan in de zoekresultaten van Google terechtkomen is vandaag dan ook belangrijk voor elke organisatie.

Bovenaan Google

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ of zoekmachine optimalisatie. Het zorgt er met andere woorden voor dat je je website verbetert of optimaliseert, zodat die makkelijker gevonden wordt via zoektermen in zoekmachines. Het komt er dus op aan om de zoeker de juiste inhoud te laten vinden voor zijn zoektermen.

Om een goede SEO te bekomen, moet je zoekmachines zoals Google verleiden, niet misleiden.

Waarom is SEO belangrijk voor een bedrijf?

Topprioriteit voor bedrijven en ondernemers dus om gevonden te worden via zoekmachines en bovendien zo hoog mogelijk te scoren. Want hoe hoger jouw zoekpositie, hoe meer bezoekers er naar jouw website surfen, en des te meer mensen je bedrijf, producten en diensten leren kennen. Wat uiteindelijk zal leiden tot meer leads en omzet.

Google is vandaag de meest gebruikte — en dus de belangrijkste — zoekmachine. Benieuwd naar je huidige positie in Google? Via Google Search Console zoek je dit gratis op.

Wat zijn de voordelen van SEO?

SEO hoeft geen dure investering te zijn. Interessant dus. Stel: je wilt werken aan je visibiliteit. Een televisiespot zal je handenvol geld kosten, en dan heb je nog geen garantie op succes. Het optimaliseren van je SEO kan dan een goede ondersteuning of alternatief zijn, waar je wellicht je broek niet aan zal scheuren.

Een ander voordeel van SEO is dat het meetbaar is. Je kunt achterhalen via welke zoektermen jouw bezoekers op de website terecht zijn gekomen. Handig om achteraf even te evalueren en bij te sturen.

SEO doet je verkoop toenemen. Online, maar ook offline. Consumenten gaan immers online op zoek naar aanbieders, om ze vervolgens offline’ een bezoek te brengen.

Succesfactoren voor een goede SEO

Om goede SEO-resultaten neer te zetten moet je website voldoen aan een aantal voorwaarden. Hoeveel je investeert in de volgende factoren, bepaalt het SEO-succes (en dus de positie in de Google-zoekresultaten) van je website.

Je website moet relevante content bevatten, want de inhoud van je website moet goed aansluiten op de zoekwoordcombinatie.

Een tweede succesfactor zijn de technische aspecten van je website. Vraag jezelf af of je website wel gebruiksvriendelijk en mobile friendly is. Laden je pagina’s wel snel genoeg?

Ten slotte is de linkbuilding van je website van belang. Probeer ervoor te zorgen dat andere websites linken naar jouw pagina’s. Google geeft immers een betere score aan websites waar vaak naar gelinkt wordt, omdat die een bepaalde mate van autoriteit en geloofwaardigheid uitstralen.

Succesfactoren Seo