Anatomie Website

Anatomie van een website

De meeste organisaties zijn opgebouwd rond 3 anatomische concepten, schrijft Seth Godin in Soft tissue.

3 anatomische concepten die perfect toepasbaar zijn op een website: beenderen, spieren en weefsel.

  1. Het skelet van je website is een perfecte technische code en een gebruiksvriendelijk content management systeem dat je helpt je website te onderhouden.
  2. De spieren zijn de navigatie en links (informatiearchitectuur) van je website. Zij doen het zware werk, ze wijzen bezoekers de weg.
  3. Het weefsel van je website is de content (inhoud).
Zo weerspiegelt de anatomie van een website de anatomie van de organisatie. En dat is nu net wat je website niet moet doen.

De organisatie in een website weerspiegelen, is wat een klassiek webbureau doet: ontwikkelen en ontwerpen van websites. Gewoon, omdat dat is wat de klant vraagt: ‘Ik wil een nieuwe website. Een online visitekaartje’.

Daar was niets mis mee.
Wij deden dat ook.
Niemand wist toen ook eigenlijk echt hoe je nu met dat internet moest omgaan.

Digitale communicatie vertrekt vanuit kantgericht denken

Tijden veranderen en vandaag weten we beter. Skelet, spieren en weefsel van een website zien er nog steeds hetzelfde uit. 

Maar er is een essentieel element bijgekomen. Als je het goed wilt doen dan toch.

Essentieel is het besef dat digitale communicatie vertrekt vanuit klantgericht denken. Klantgericht denken, is het fundament voor het skelet, spieren en weefsel van je website. Je vertrekt niet meer vanuit de organisatiedoelen alleen, maar vooral vanuit de behoeften van je doelpubliek.

De belangrijkste vraag en uitdaging is uit te pluizen waar organisatiedoelen en behoeften van het doelpubliek elkaar vinden. De spieren van je website zijn dé navigatie en links naar de pagina’s van je website die organisatiedoelen en de doelen van je doelpubliek met elkaar verbinden. 

Het weefsel is de content op die pagina’s. Taakgerichte content, geen blablabla en bladvulling. Content die bezoekers bevestigt dat ze hebben gevonden wat ze zoeken, concreet helder maken waarom je het antwoord op hun vragen hebt, referenties die dat onderbouwen …

Als je doelpubliek haar doelen bereikt, realiseer jij ook je organisatiedoelen

Zo vormen skelet, spieren en weefsel een gezonde website.

Als je eerst in de primaire behoeften van je doelpubliek voorziet, kun je ze van daaruit inspireren en informeren over andere van jouw organisatiedoelen. Je hebt dan al hun vertrouwen gekregen en verbinding gemaakt.