Startup 594090

360° marketing zorgt voor een duurzame relatie tussen merk en mens

Ga even met ons terug naar 2014. Het jaar waarin een nieuw 10 eurobiljet in omloop werd gebracht. Het jaar waarin heel België zich (nog meer dan op de nationale feestdag) verenigd voelde dankzij de prestaties van ons voetbalelftal op het WK.

En, last but not least... het jaar waarin WEBS transformeerde in digitaal communicatiebureau Marbles. Destijds kozen we voor een ruimere, digitale aanpak.

En nu, 4 jaar later, is het opnieuw tijd voor een transformatie. Want, hé: let’s evolve is niet zomaar onze tagline. We leven ernaar, het zit in ons bloed en we weigeren om te blijven stilstaan. We evolueerden van digitaal naar 360 graden. Maar wat houdt dat nu juist in?

De voorwaarden van een succesvolle 360° aanpak

Bij Marbles vertrekken we steeds vanuit onze klanten. We stellen daarbij heel wat vragen om tot de juiste inzichten te komen:

Waarom bestaat de klant? Wat zijn de noden en doelstellingen? Wie zijn de eindgebruikers? Waarom hebben deze eindgebruikers dit product of deze dienst nodig?

Document 3268750 1920

Want de belangrijkste voorwaarde om zo’n 360° strategie te laten slagen? Da’s absoluut klantinzicht. Pas wanneer je de klant en bijhorende sector begrijpt, kan je beginnen zoeken naar de weg die elke klant aflegt in het aankoopproces. 

En weet je wat? Een duidelijk zicht op deze weg, ook weleens de customer journey genoemd, is essentieel voor een succesvolle strategie.

Verzamel doelgroepgericht inzicht om online én offline in te zetten

Zodus. Alles begint bij een duidelijke identiteit. En deze identiteit moet tot uiting komen via alle mogelijke kanalen: online én offline. We moeten dus verder (durven) denken dan puur digitaal.

Daarom kiezen wij er dag na dag voor om elke doelgroep integraal aan te pakken. On- en offline. Digitaal en niet digitaal. De 360 graden - voor de volle 100%.

9 1461A049B7E66Db7991202Ed2Dc39711

Want om constructieve en duurzame relaties op te (kunnen) bouwen, moeten we de online wereld meenemen, maar ons er niet tot beperken. En dit is belangrijk. 

Natuurlijk blijven we nog altijd met veel enthousiasme inspelen op digitale marketing. Je zou maar gek zijn om dit niet te doen: digitale marketing is nu eenmaal beter meetbaar, eenvoudiger te segmenteren en specifieker toepasbaar. 

Money 2724241

Maar we zijn ook pienter genoeg om te beseffen dat het hele offline luik een waardevolle en niet te onderschatten toegevoegde waarde biedt op al onze online inspanningen.

Met andere woorden… wanneer we willen inspelen op naamsbekendheid, brand awareness en een fundering die langs alle hoeken en kanten onwrikbaar in de grond staat? Dan is het offline luik een onmisbaar element.

Stel een geslaagde mediamix samen, rol uit en stuur bij

Wanneer je al dat noodzakelijke klantinzicht verzameld hebt, is het tijd om aan de slag te gaan. Eerst en vooral is het belangrijk om de perfecte mediamix samen te stellen. Dat doe je aan de hand van de doelstellingen per doelgroep.

Ux 788002 1920

Want welke actie wil je per doelgroep bewerkstelligen — en via welke kanalen wil je hen bereiken? Magazines, socials, advertising, online en/​of offline? Of liever iets anders? Kan allemaal. Zolang je ervoor zorgt dat je project ook relevant in de praktijk is. 

Een voorbeeld? Gaarne. Wanneer je je op jongeren richt, heb je te maken met een digitale doelgroep. Met andere woorden… je zal hen zelden via een krant bereiken, maar eerder op de aanwezige online kanalen.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het budget om rekening mee te houden. Pas wanneer je beide aspecten netjes op elkaar afgestemd hebt, kan je dé ultieme mediamix voor je klant samenstellen en uitrollen.

Achievement 3387293 1920

Als laatste is het belangrijk om het totaalplaatje op te volgen en bij te sturen waar nodig. Digitale inspanningen zijn eenvoudig te meten, maar de impact van offline is ietsje ingewikkelder. Daarom is het cruciaal om alles met de klant te bespreken. Offline, dus. Wanneer we spreken over 360° marketing, is een goede relatie met de klant van het grootste belang. Op deze manier pak je het volledige merk vast.

Kort samengevat?

Wanneer we spreken over 360° marketing, is het belangrijk om te begrijpen dat élk element belangrijk is om tot een goed, nee... pérfect eindresultaat te komen. Gelukkig kennen wij onze weg zowel online als offline. Blindelings.

Dat beloven we je. Hier, online. Maar met veel plezier ook offline. Bij een tasje koffie, bijvoorbeeld?

Meer weten over 360° marketing? Contacteer ons!
Tim Berghmans